تسریع در اعلام نتایج انتخابات شورا ضروری است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی از تاخیر غیر متعارف در اعلام نتایج قطعی انتخابات شورای این شهر و تعدادی دیگر از شهرهای استان انتقاد کرد و گفت: این موضوع به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند.
وقت نیوز- حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار اعضای دفتر نظارت شورای نگهبان استان افزود: با وجود گذشت یک ماه از انتخابات به دلیل اعتراض تعدادی از داوطلبان به نتایج اولیه هنوز و بازشماری تعدادی از صندوق ها هنوز نتیجه قطعی انتخابات شورای اسلامی تبریزاعلام نشده است.
وی تصریح کرد: این تاخیر و روشن نشدن نتایج انتخابات شوراها ضمن اینکه به اعتماد عمومی لطمه می زند شایسته نام تبریز هم نیست.
حجت اسلام والمسلمین آل هاشم اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی باید بر اساس مصوبه‌ای مسئولیت مراحل بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاب شوراها را به عهده شورای نگهبان بگذارد تا علاوه بر تضمین سلامت افراد راه یافته به پارلمان شهر از طولانی شدن اعلام نتایج انتخابات نیز جلوگیری شود.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نهاد مشابه شورای نگهبان ایران در بیشتر کشورها با وظایف مشابه وجود دارد و وجود چنین نهادی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هم در کشور ما مورد تاکید علما بود به طوری که آیت ‏ا… شهید شیخ فضل ا… نوری در تمامی مراحل نهضت مشروطیت بر اصل اسلامی‌ بودن نهضت و اصل نظارت علما و قوانین مجلس تاکید داشت.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: پس از برقراری مشروطیت که الگوی قانون‌ اساسی ایران از قوانین بلژیک و فرانسه بود این قوانین با موازین شرع مقدس اسلام تطبیق داده شد.
وی با بیان اینکه علما به برخی ماده‌های آن اعتراض داشتند و معتقد بودند تعرض بر قلمرو شرع است، یادآوری کرد: آیت ا… شیخ فضل ا… نوری برای حل این مسئله موضوع نظارت علما بر قوانین موضوعه را پیشنهاد کرد که به‏ عنوان اصل دوم متمم قانون‌ اساسی به‌ تصویب رسید و نظارت علما بر قوانین مجلس قانونی شد.
صمد عزیزی، رئیس دفتر نظارت شورای نگهبان آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار گزارشی از عملکرد این نهاد ارایه کرد.
تبریز، اهر، سردرود، شهر جدید سهند و باسمنج پنج حوزه‌ای هستند که نتایج انتخابات شوراها در آنها به دلیل اعتراض های صورت گرفته و بررسی مستندات و گزارش‌ها در این خصوص هنوز نهایی نشده‌ است.
ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی بیست و هشتم خرداد ماه امسال در یک هزار و ۹۷۰ شهر و روستای آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …