در شرایط سخت، توسعه کشور را رها نکردیم

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه هیئت دولت دوازدهم، گفت: یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم وحدت ملی است. می‌ترسیدم این دُُُرّ گرانبها صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور ما حفظ شود.
ایرنا- حسن روحانی ادامه داد: مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال نخست با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول از لحاظ داخلی، بین المللی و سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم. در چهار سال دوم کمی متفاوت بود.
وی گفت: در اواخر سال ۹۲ تورم ۳۵ درصد را کاهش داده به ۱۵ درصد در سال ۹۳ رساندیم و در اواخر سال ۹۴ نرخ تورم، تک رقمی شد این در حالی است که در سال ۹۵ و ۹۶ و سه ماهه اول سال ۹۷ نرخ تورم تک رقمی بود، اما بعد از اینکه وارد جنگ اقتصادی شدیم نرخ تورم تغییر کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: شرایط خیلی روشن و واضح است اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص نمی‌دهد باید غصه خورد. این جنگ بر ما تحمیل شد زیرا آغازگر این جنگ نبودیم. اگر دوران جنگ تحمیلی نبود آثار و علائم اقتصادی نشان می‌داد همان روند را ادامه می‌دادیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط جنگ و فشار سخت، توسعه کشور را رها نکردیم، گفت: قاعدتا کشوری که وارد جنگ می‌شود مسیر توسعه را رها می‌کند و به زندگی عادی مردم می‌پردازد. اگر ما برای پالایشگاه بید بلند ۳.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم. برای اینکه فلرها و گازهای که سوخت می‌شود را جمع آوری کنیم این یک کار عظیم و بزرگ بود.
روحانی افزود: در این شرایط بسیار سخت و مشکل، آمار و ارقام ما نشان می‌دهد که در سدسازی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و رساندن آب به روستاها نهایت تلاش خود را کردیم آمار و ارقامی وجود دارد. می‌توان این مقایسه را انجام دهید که حدود یک میلیون نفر از روستاییان عزیز ما سال ۹۲ از آب آشامیدنی سالم و پایدار استفاده می‌کردند و الان هم ۱۰ میلیون نفر از آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.
رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به افتتاح روز گذشته گفت:‌ فقط در یک روز هزار و ۴۴۳ تخت بیمارستانی افتتاح شد. سال گذشته نیز بیش از هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستانی را افتتاح کردیم و الان هزار و ۲۶۶ تخت بیمارستانی در تهران آماده افتتاح است.
روحانی ادامه داد: روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کرد که ۹۷ درصد افتتاح‌ها انجام شده و ۲ تا ۳ درصد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها باقی مانده است. به عبارتی ما توسعه را رها نکردیم. البته در برخی از بخش‌ها برنامه‌های ما اجرایی نشد و برنامه‌هایی بود که نیمه کاره به آن رسیدیم و برنامه‌هایی نیز به طور کامل به آن رسیدیم و اجرایی شد.
وی با اشاره به برنامه‌هایی که برای ایجاد خط ریلی قطار سریع السیر داشت، ‌ افزود: پیش از این نیز گفتم که در دولت یازدهم و دوازدهم تکنولوژی قطار سریع السیر وارد کشور شود و این فقط آرزو نبود بلکه قرارداد آن بسته شد و برای آن پول پرداخت شد تمام شد و مطالعات آن تمام شد. حتی یکی از طرح‌های زیربنایی آن اجرا شد که تحریم‌ها اجازه ادامه کار را نداد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: اگر تحریم ترامپ نبود، ‌راه آهن تهران – اصفهان افتتاح می‌شد و حتی قطار سریع السیر کشور برقی شده بود و بسیاری از پروژه‌ها از جمله راه آهن تهران – مشهد به اتمام می‌رسید. همه این طرح‌ها، ‌ پروژه‌هایی بود که قرارداد آن منعقد شده و همه کارهای آن را انجام دادیم ولی در محل اجرا دچار مشکل شدیم.
روحانی ادامه داد: در حمل و نقل نیز به مردم قول داده بودم که همه کامیون‌ها را نوسازی می‌کنیم، که این کار را انجام دادیم و برنامه‌ریزی لازم انجام شد و پول و ارز آن را نیز تخصیص دادیم و با کشورها قرارداد بستیم که ۵۴ هزار کامیون در طرح نوسازی قرار بگیرند. البته این تعداد کامیون در طرح نوسازی همچنان هستند ولی طرح گفته شده که قرار بود با سرعت اجرایی شود، با تحریم‌ها مواجه شدیم.
رئیس جمهوری با اشاره به احیای دریاچه ارومیه که یکی از پروژه‌ها است، گفت:‌ نخستین مصوبه هیئت دولت یازدهم احیاء‌ دریاچه ارومیه بود که سد و ۳۵ کیلومتر تونل برای آن ساخته شده است و ۶۰۰ متر از نهایی شدن پروژه باقی مانده است و با روزی ۱۲ متر پیش روی، ‌ یک تا ۲ ماه دیگر این پروژه افتتاح خواهد شد.
وی ادامه داد:‌ برای اینکه ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب در سال وارد دریاچه شود، همه کارهای آن در تبریز انجام شده و دو هفته دیگر تا افتتاح باقی مانده است. شبیه این کار در ارومیه انجام شده و ۵۱ میلیون متر مکعب آب در چند هفته دیگر وارد دریاچه خواهد شد.
روحانی گفت: ما دو ماه زمان کم آوردیم که ان شاء ا… این طرح‌ها در دولت سیزدهم افتتاح خواهد شد، و مردم افتتاح آن را خواهند دید. مانند همین بیمارستان عظیم هزار تختخوابی و بیمارستان ۲۶۶ تختخوابی که برای افتتاح آماده است.
رئیس‌جمهوری عنوان کرد: در برخی از موارد بسیار مهم مانند طرح گوره‌-جاسک خوشبختانه در فاز اول به افتتاح رسیدیم که طرح بسیار مهمی بود و تقریبا از همان هفته‌های اولی که دولت یازدهم شروع شد با وزیر نفت در این زمینه صحبت کردیم چه کارهایی باید انجام دهیم و چقدر پول نیاز داریم، این طرح به دو میلیارد دلار اعتبار برای اجرا نیاز دارد که یک میلیارد و ۲۰۰ هزینه شده و در دست اجراست و فاز اول آن افتتاح شد.
روحانی خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌ها که لیست بلندبالایی از آنها دارم، طرح‌هایی هستند که تصمیم گرفتیم و رفتیم و اجرا کردیم، و به ثمر و اجرا رسید در پتروشیمی و معدنی کارهای عظیمی صورت گرفت و همه اینها اجرایی و عملیاتی شد.
وی گفت: آب را بردیم و به شرق کشور رساندیم و چند فاز آن را اجرا کردیم، آب به سیرجان، گل‌گهر، سرچشمه، اردکان رسید، آبرسانی را در سه فاز اجرا کردیم فازهای دیگر را هم برنامه‌ریزی کردیم.
روحانی ادامه داد: می‌خواهم این را بگویم که حتی در دوران تحریم ما کارهای عظیم و بزرگ توسعه‌ای را رها نکردیم، یک ۷۵۷ کیلومتر راه‌آهن افتتاح کردیم، تاریخ ایران را ورق بزنید، کی در تاریخ چنین چیزی داریم این کار عظیمی است که صورت گرفته است.
رئیس جمهوری بیان کرد: همه استان‌های همدان، ارومیه، کرمانشاه، رشت همه به راه‌آهن متصل شدند، به‌زودی اردبیل، سنندج، یزد-اقلید، خاش- زاهدان، چابهار- زاهدان کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.
روحانی تصریح کرد: مردم در سختی معیشت بودند توان خود را به‌کار گرفتیم طرح‌های توسعه‌ای را رها نکردیم در عین حال برخی از آنچه جزو برنامه ما بود، اجرا شد، برخی هم اجرا نشد.
وی عنوان کرد: می‌دانم افتخار اینکه امروز بتوانیم صدها هزار نفر را در روز واکسینه کنیم، برای تولید داخلی، ورود خارجی چقدر سخت بود اما اینکار انجام گرفت.
رئیس جمهوری بیان کرد: در این روزهای سخت همه و وزارتخانه‌های صنعت، کشور، خارجه، بهداشت درمان، نفت، نیرو، ارتباطات، همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند، بانک مرکزی چقدر تلاش کرد برای اینکه این پول تامین شود و اجرا شود، شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش فناوری ریاست جمهوری همه دست به دست هم دادند و امروز ما شرایط نسبتا مطلوبی را می‌بینیم.
وی در ادامه گفت: آنچه که ما می‌گوییم انجام دادیم در شرایط سخت جنگ و کرونا و خشکسالی انجام دادیم. اگر کسی می‌خواهد راجع دولت صحبت کند هر سه را در کنار هم ببیند.
رئیس جمهوری با تاکید بر این که مردم ایران قدرشناس هستند افزود: مردم در این سه سال و نیم از لحاظ تامین زندگی، اجاره مسکن در رنج و سختی بود و روزهای بسیار سختی بر آنها گذشت. البته کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم این بود که بسته معیشتی را اضافه کنیم و در کنار آن حقوق را بالا ببریم. حقوق بازنشسته‌ها را بالا ببریم. در حدی که توان داشتیم یاری و کمک کردیم اما در عین حال از ملت بزرگ ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدند عذرخواهی می‌کنم و به خاطر پیروزی که بدست آوردند تشکر می‌کنم.
روحانی گفت: خداوند به همه کسانی که به ملت خدمت کردند اجر فراوان بدهد. به ملت بزرگ ایران که کارعظیم و بزرگی در این هشت سال انجام دادند خیر بزرگ و جزای وافی به آنها عنایت کند و ما هم بتوانیم هرکجا که هستیم خادم کوچکی برای ملت و نظام و ایران باشیم.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …