استقرار عدالت، پیشرفت و آزادی در کشور

رئیس‌جمهور گفت: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی در اصل ششم همه نهادهای حاکمیتی را محصول اراده و رای مردم دانسته است.
شبکه خبر- آیت ا… سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین مراسم تحلیف ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اراده مردم قرار گرفتن کشور در مسیر عدالت و پیشرفت است، گفت: بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست، مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند.
آیت ا… رئیسی بعد از قرائت سوگندنامه خود گفت: ضمن سلام و درود بر روح شهدای شکوهمند اسلام و انقلاب اسلامی به ویژه شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی، آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبری فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای «مدظله العالی» از درگاه خداوند مسئلت داریم.
رئیس جمهور ادامه داد: همچنین بر ملت عزیز ایران، میهمانان ارجمند، خانواده مکرم و معزز شهیدان، رؤسای جمهور، معاونان رئیس جمهور، نخست وزیران گرامی، وزرای امور خارجه، نمایندگان ویژه کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی، سفرای محترم، رؤسای محترم گروه‌های جهادی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مقامات محترم لشگری کشوری، اعضای معزز شورای نگهبان و همه مسئولان عالیرتبه و مقامات معزز سلام می‌فرستیم.
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه طلوع انقلاب اسلامی در ایران فصل نوینی از آزادی، مشارکت سیاسی و مردم سالاری را در تاریخ کشورمان به ثبت رساند، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملی در اصل ششم، همه نهاد‌های حاکمیتی را محصول اراده و رأی مردم دانسته است.
وی تاکید کرد: اینک در چهاردهم مرداد ۱۴۰۰ بار دیگر اراده ملت تجلی پیدا کرد تا این خدمتگزار به آرمان‌های والایی سوگند وفاداری یاد کند که ۴۰ سال پیش توسط امام بزرگوار به ثمر نشست، مردم برای پیمودن مسیر نورانی انقلاب عزمی راسخ دارند.
در مبارزه با فساد جدی‌تر از همیشه‌ایم
رئیس قوه‌قضائیه نیز در این مراسم گفت: قوه قضائیه برای کمک به دولت و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفت: از مردم متدین، بصیر و زمان‌شناس که با همه تلاشی که دشمنان و بدخواهان کردند، در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و یک‌بار دیگر برگ زرین دیگری را به افتخارات ملت متدین افزودند، تشکر می‌کنم.
وی بیان کرد: طبق قانون اساسی رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور پس از مقام معظم رهبری است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه به جز اموری که به رهبری مربوط می‌شود را بر عهده دارد.
رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه این قدرت قانون و مسئولیت امانتی است که به رئیس جمهور سپرده شده است، گفت: رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در خانه ملت و مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس قوه‌قضائیه و شورای نگهبان به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد و سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را برای انجام مسئولیت به کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: امیدوارم رئیس جمهور با کمک سایر قوا، نخبگان و مردم در این مسئولیت خطیر پیش از پیش موفق باشد و همان‌گونه که در روز تنفیذ، مطرح کردند هر چه سریع‌تر در رفع مشکلات مردم، ایجاد اشتغال، کنترل بازار، کاهش نرخ تورم، کاهش گرانی سرسام آور و حمایت از تولید داخلی و سرمایه گذاری اقدام عاجلی داشته باشند و همچنین در از بین بردن زمینه فساد، رانت، تبعیض و اصلاح ساختارهای پیچیده اداری اقدامات لازم را به عمل آورند.
رئیس قوه‌قضائیه گفت: امیدوارم رئیس جمهور نسبت به اجرای همه اصول قانون اساسی مخصوصاً بندهای ۱۶ گانه اصل سوم و اصولی که حقوق آحاد جامعه را تأمین می‌کند، اهتمام لازم را داشته باشد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: قوه‌قضائیه برای کمک به دولت، گسترش عدل و عدالت، حمایت از حقوق مردم، آزادی‌های مشروع و مبارزه با فساد آمادگی لازم را دارد و با تمام توان کمک خواهد کرد و در مبارزه بی‌امان با فساد جدی‌تر از همیشه خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود کشور به دورۀ جدید مدیریتی، گفت: دوره جدید مدیریتی کشور باید دوره «کارامدی و پاسخ گویی» باشد و در این دوره بدون بهانه تراشی باید مشکلات مردم را حل کنیم، ما باید هر لحظه برای مردم تلاش کنیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم.
شبکه خبر- محمدباقر قالیباف در مراسم تحلیف آیت ا… سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حالی پا به قرن جدید شمسی می‌گذارد که میراث‌دار بیش از یک قرن مبارزه برای دستیابی به استقلال، آزادی، عدالت، نفی سلطه پذیری و از همه مهم‌تر به کار بستن ارزش‌های اصیل اسلامی در جامعه است.
وی افزود: این یک واقعیت روشن است که ما وارد دورۀ جدید مدیریتی در کشور شده‌ایم؛ مردم با انتخاب‌های خود در این فرصت را به ما داده‌اند تا با حل مشکلات مردم خصوصاً قشر ضعیف و متوسط نشان دهیم که مدیریت جهادی راه حل همۀ مشکلات مادی و معنوی جامعه است؛ در دورۀ جدید مدیریتی کشور بار به سرانجام رساندن این خواسته به حق مردم بدوش ما مسئولان است؛ امروز نگاه همۀ شهدایی که خونشان را در راه انقلاب و برای امنیت و رفاه مردم داده‌اند به ما است؛ نمی‌توانیم روز را به شب برسانیم بدون این که اجازه داشته باشیم لحظه‌ای برای مردم تلاش نکرده باشیم و حق نداریم شب را بدون دغدغۀ مردم سر بر بالین بگذاریم؛ برای موفقیت در رسیدن به این هدف دورۀ جدید مدیریتی کشور را باید تبدیل کنیم به دوره کارآمدی و پاسخگویی؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» وظیفه داریم اوّل تمرکز بر کارآمدی را اصل قرار دهیم و بدون بهانه تراشی در تصمیم و اجرا به سمت ایجاد یک «زندگی خوب» برای همه با اولویت توانمندسازی محرومان حرکت کنیم. در قدم دوم باید با پاسخگویی به مردم اشکالات مان را برطرف کنیم تا بتوانیم بر چالش‌های موجود غلبه کنیم و نسبت به حل مشکلات مردم اقدام عملی انجام دهیم.
قالیباف گفت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» همه ما مکلّف هستیم که ثبات اقتصادی و امید و نشاط را در جامعه افزایش دهیم و روشن است که بار اصلی این مسئولیت برعهده دولت محترم خواهد بود؛ زیرا اکثر ظرفیت‌های اجرایی کشور در اختیار قوۀ مجریه است؛ امّا همدلی و هم‌افزایی دو قوّۀ دیگر در تکمیل این فعالیت نقشی کلیدی دارد؛ در همین راستا مجلس با تأکید بر استقلال قوا و رعایت همۀ ضوابط قانونی «پیمان همکاری با دولت» را بر اساس منافع ملّی و مطالبات مردم اعلام می‌نماید. مجلس یار و همراه دولت در مسیر پیشرفت کشور و البته ناظری فعّال و دلسوز در تحقّق تعهدات دولت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» حاشیه‌روی حاشیه‌سازی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های مردم گناهی نابخشودنی است و مردم هرگز این موضوع را از ما قبول نخواهند کرد؛ بنابراین همه ما در همه ارکان نظام وظیفه داریم مراقب باشیم در دام‌های خودساخته یا دشمن‌ساخته‌ای که باعث می‌شود دغدغه‌های مردم به حاشیه بروند نیفتیم، و با هر حاشیه سازی و حاشیه روی مقابله کنیم؛ در دوره «کارآمدی و پاسخگویی» نه تنها فساد بلکه هرگونه منفعت طلبی سیاسی یا قبیله گرایی گناهی نا‌بخشودنی است.
وی ادامه داد: ما به خوبی بر مشکلات و چالش‌های پیش روی دوره جدید واقف هستیم. ما می‌دانیم ناکارآمدی‌های اشباع شده تا چه میزان به اعتماد مردم لطمه زده است و می‌دانیم بار مشکلات اقتصادی و معیشتی چقدر بر شانه مردم خصوصاً قشر متوسط و ضعیف سنگینی می‌کند. همچنین می‌دانیم تهدید‌ها و تحریم‌های دشمن شرایط را برای اداره کشور سخت کرده است، امّا در کنار این چالش‌ها، ظرفیت‌های خدادادی، مردمی، اقتصادی و بین المللی قابل توجهی نیز وجود دارد که در صورت بکارگیری مدیریت جهادی که مدیریتی عقلانی مبتنی بر تلاش و روحیه انقلابی و اعتقاد به رزق لایحتسب الهی است، می‌توان بر این چالش‌ها غلبه کرد. ما مطمئن هستیم با خدا باوری و مردم باوری که منجر به اعتماد به سنّت‌های الهی و مردمی کردن امور می‌شود، می‌توان از دل تهدید‌های موجود فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد یک زندگی خوب برای مردم ایجاد کرد و از این طریق افق رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب نیز روشن‌تر خواهد شد.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …