پنجمین واحد سیار پیشرفته تلویزیونی جهان در تبریز به بهره برداری رسید

در آخرین روز از هفته دولت، واحد سیار تلویزیونی فول.اچ.دی و ۱۴۰ طرح دیگر صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی با ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه و با حضور علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مقام های استانی به بهره برداری رسید.

ایرنا- مهمترین این طرح ها نخستین واحد سیار تلویزیونی فول اچ دی  ۱۰ دوربینه تولید ملی است که  فناوری طراحی و ساخت آن در اختیار چهار کشور دنیا است.

این واحد سیار پیشرفته، با همکاری و مشارکت سازمان صدا و سیما و استانداری آذربایجان شرقی و بخش خصوصی استان تولید شده است تا ایران را به پنجمین دارنده این فناوری تبدیل کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در مراسم افتتاح طرح های فنی صدا و سیمای آذربایجان شرقی گفت: راه اندازی واحد سیار فول اچ دی در صداوسیمای آذربایجان شرقی، خواسته مردم به خصوص ورزشکاران و هواداران تیم تراکتور بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم اظهار کرد: دوربین‌های موجود قابلیت کافی انعکاس صحنه‌های ورزشی استان را نداشت و  شرکتی که این طرح را اجرا کرده، تبریزی است.

وی همچنین یادآور شد: خصوصیات جنگ نرم دشمن، خاموش، آرام و دیده نشدن آن است، مقام معظم رهبری نزدیک ۳۰ سال قبل موضوع تهاجم فرهنگی، بعدها شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و نفوذ را مطرح کردند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه ما باید برنامه ریزی قوی برای مقابله با جنگ نرم دشمن را داشته باشیم، ادامه داد: بر این اساس رسانه ها بسیار تاثیرگذار در این موضوع هستند و صدا و سیما نیز رسانه تأثیرگذار در رفتار، فرهنگ عمومی و بهداشت و سلامت مردم است.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی در تمام عرصه‌ها به خصوص در کرونا فداکاری کرده و در پخش عزاداری‌ها به خصوص مراسم شهرستان‌ها عملکرد خوبی داشته است.

رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار کرد: در ۱۰سال گذشته برای خرید این تجهیزات از کشورهای اروپایی مشکل وجود داشت اما اکنون این تجهیزات مدرن در تبریز ساخته می شود.

علی عسکری گفت: صدا و سیمای مراکز استان ها باید مامور هدایت افکار عمومی برای پیشرفت آن استان باشد که در آذربایجان شرقی به خوبی به آن عمل شده است.

وی تاکید کرد: همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند همه ما باید با حساسیت به موضوع عدالت بنگریم و برای انجام هر کاری پیوست عدالت داشته باشیم.

عسکری به استقرار دولت جدید و جلسات رای اعتماد مجلس اشاره کرد و پخش زنده آن از رادیو فرهنگ و شبکه خبر را نشانه شفافیت در جمهوری اسلامی ایران دانست.
وی همچنین به شکست آمریکا در افغانستان اشاره کرد و گفت: اشغال همسایه شرقی در شهریور سال ۲۰۰۱ تلاش آمریکا برای ارعاب ایران بود، اما نقشه‌های آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورد و فرار مفتضحانه آن‌ها از افغانستان تاییدی برای این شکست است.

عسکری اظهار کرد: اگر آمریکا در جنگ سخت شکست بخورد، از طریق جنگ نرم به دنبال پیشبرد اهداف خود است و دشمن علیه ما در حال جنگ نرم است؛ باید در این زمینه بسیار هوشیار باشیم چرا که  در اوج جنگ نرم هستیم و بدانیم امروز جنگ نرم، هویت و فرهنگ ما را تهدید می‌کند.

رئیس رسانه ملی افتتاح طرح‌های مرکز آذربایجان شرقی را تجهیز برای مقابله با جنگ نرم برشمرد و گفت: همکاران من در مراکز استان‌ها و ازجمله مرکز آذربایجان شرقی با تلاشی جهادی و مثال‌زدنی در وسط میدان جنگ نرم ایستاده‌اند و از منافع ملی صیانت می‌کنند.

از سوی دیگر استاندار آذربایجان شرقی گفت: به زعم بنده مقام معظم رهبری بهترین توصیف را از آذربایجان داشته و آن را سر ایران معرفی کردند؛ بر این اساس و به گواه تاریخ این خطه از جایگاه والایی برخوردار است و همواره جریان‌ساز و نخبه پرور بوده است.

محمدرضا پورمحمدی یادآور شد: موقعیت جغرافیایی آذربایجان شرقی اقتضا می کند تا بیشتر به این استان توجه شود به خصوص رسانه ملی بیشتر به این موضوع توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه تبریز و آذربایجان فرهنگ غنی دارد، گفت: ایران دوست تر از آذربایجانی ها وجود ندارد، طول تاریخ و جنگ تحمیلی این موضوع را ثابت کرده که مردمان این دیار همواره در خط مقدم بوده و در توسعه ایران کم نگذاشته اند بر این اساس رسانه ملی باید به این موضوع و احساسات مردم این خطه بیشتر توجه کند. ایران دوست تر از آذربایجانی ها وجود ندارد، طول تاریخ و جنگ تحمیلی این موضوع را ثابت کرده که مردمان این دیار همواره در خط مقدم بوده و در توسعه ایران کم نگذاشته اند بر این اساس رسانه ملی باید به این موضوع و احساسات مردم این خطه بیشتر توجه کند.

پورمحمدی یادآور شد: در مقبره الشعرای تبریز ۴۰۰ شاعر و عارف آرمیده اند و تحولات سیاسی و فرهنگی تاریخ از این استان نشات گرفته شده و موقعیت جغرافیایی آذربایجان شرقی در ارتباط با کشورهای همسایه طوری است که این استان همواره نقش پررنگ داشته است.

وی گفت: کشور ما تابلوی نقاشی رنگ قومیت ها است، همان طور که در موسیقی اگر همه ملودی‌ها با هم هماهنگ باشند ترکیب زیبا ایجاد می‌شود در یک کشور هم فرهنگ‌ها و قومیت‌ها به آن کشور زیبایی می بخشند.

وی افزود:باید در رسانه ملی به زبان، صنایع دستی و همه بخش‌های فرهنگی و هنری توجه شود و ما را رسانه ملی دریابید.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: این طرح‌ها شامل ۴۴۳ ایستگاه شش ایستگاه پرقدرت، ۲۴ ایستگاه متوسط قدرت و ۴۱۳ ایستگاه کم قدرت) پخش ۲۱ شبکه تلویزیونی دیجیتال SD به همراه ۲۲ شبکه رادیویی در بستر TS۱/TS۲ با پوشش ۹۸.۵ درصد جمعیت استان، پخش هشت شبکه تلویزیونی دیجیتال HD به همراه چهار شبکه رادیو نما در بستر TS۳ با پوشش ۸۷.۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی، پخش چهار شبکه تلویزیونی دیجیتال HD و دو شبکه SD و چهارده شبکه رادیو نما در بستر TS۴ با پوشش ۶۰ درصد، پخش شبکه ۴K یا UHD در بستر TS۵ از ایستگاه عون ابن علی برای شهر تبریز با میزان پوشش سیگنال رسانی زمینی ۸۵ درصدی می باشند.

مرتضی صفری اظهار کرد: واحد سیار تلویزیونی فول.اچ.دی و ۱۴۰طرح صدا و سیمای آذربایجان شرقی برای نخستین بار در ایران توسط شرکت خصوصی در تبریز طراحی و ساخته شده است و کشور از وارد کردن کوچینگ سیار بی نیاز شد.

وی با اشاره به اینکه با جنگ رسانه ای و جنگ شناختی در مواجهه هستیم، گفت: موضوع جذابیت در فرم و محتوا و شیوه ارایه به خصوص با رقابتی که با تلویزیون های کشورهای همسایه داریم در جلب و حفظ مخاطب بسیار مهم است.

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی مجلس نیز گفت: تبریز قطب صنعتی، فرهنگی، دانشگاهی، حوزوی و ورزشی کشور  و در تمام ابعاد خبرخیز و خبرساز است بر این اساس باید به رسانه های محلی و استانی این خطه باید بیشتر اهمیت و فضا داده شود.
محمدحسین فرهنگی تاکید کرد: به اخبار و اولویت گذاری خبرهای آذربایجان شرقی در شبکه های سراسری رسانه ملی بیشتر توجه شود در واقع خبرهای این استان در سبد خبری کشوری رسانه ملی باید در حد و شان خطه آذربایجان پرداخت شود. به اخبار و اولویت گذاری خبرهای آذربایجان شرقی در شبکه های سراسری رسانه ملی بیشتر توجه شود در واقع خبرهای این استان در سبد خبری کشوری رسانه ملی باید در حد و شان خطه آذربایجان پرداخت شود.

وی اظهار کرد: افتتاح واحد سیار اتفاق خوبی برای تبریز بود امیدواریم در دولت جدید حرکت‌های این چنینی در سایر عرصه‌ها هم اتفاق بیفتد که در حد و شان آذربایجان شرقی بوده در واقع شاهد رویدادهای متفاوت در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها باشیم.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …