چهار کاروانسرای آذربایجان‌شرقی در مسیر ثبت جهانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه چهار کاروانسرای استان در مسیر ثبت جهانی است، اعلام کرد: ارزیابان سازمان یونسکو فردا (چهارشنبه) و پس فردا(پنجشنبه) برای ارزیابی و ثبت این آثار به استان سفر خواهند کرد.
ایرنا- احمد حمزه زاده در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره سراسری نمایش کودک با عنوان «باغچه‌بان» در مرند افزود: کاروانسراهای یام مرند، خواجه نظر جلفا، جمال آباد میانه و گویجه بئل در اهر نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو هستند.
وی گفت: ۵۶ کاروانسرای ایران در فهرست یونسکو نامزد ثبت جهانی است که از این تعداد چهار کاروانسرا در استان آذربایجان شرقی واقع است.
حمزه زاده افزود: از کشورمان تاکنون ۲۶ اثر در فهرست یونسکو ثبت شده که از این تعداد مجموعه کلیساهای آذربایجان و بازار تبریز از استان آذربایجان شرقی هستند.
سازمان‌ آموزشی،‌ علمی ‌و ‌فرهنگی ‌ملل ‌متحد (یونسکو) در چهارم نوامبر ۱۹۴۶ تأسیس شد و در شانزدهم نوامبر ۱۹۴۶، چهل و شش کشور از جمله ایران اساسنامه آن را امضا کردند.
اختتامیه جشنواره سراسری نمایش کودک باغچه بان در کاروانسرای یام شهرستان مرند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از برگزیده ها تجلیل شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از ثبت جهانی کاروانسرای یام مرند خبر داد.
حمزه زاده طی بازدید از این کاروانسرا گفت: ۵۶ عدد از کاروانسرا‌های ایران در فهرست یونسکو نامزد ثبت جهانی شدند که از این تعداد ۴ کاروانسرا از استان آذربایجان شرقی هستند.
وی افزود: کاروانسرای یام مرند، خواجه نظر جلفا، جمال آباد میانه و گویجه بئل در مسیر اهر نامزد ثبت جهانی در فهرست یونسکو هستند.
حمزه زاده گفت:ارزیابان سازمان یونسکو در تاریخ ۲۱ و ۲۲ مهرماه سال جاری جهت ارزیابی و ثبت این آثار به کشور ایران و استان آذربایجان شرقی سفر خواهند کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی افزود:از کشور ایران تاکنون ۲۶ اثر در فهرست یونسکو ثبت شده است که با ثبت کاروانسرای یام مرند این تعداد به ۲۷ اثر خواهد رسید.
لازم به ذکر است کلیسا‌های آذربایجان و بازار تبریز از استان آذربایجان شرقی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده اند.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …