اختصاص ۳۷۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی آب‌های مرزی آذربایجان شرقی

نماینده مجری طرح شبکه‌های فرعی غرب و شمالغرب کشور گفت: در صورت تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شبکه‌های فرعی آب‌های مرزی، شاهد افزایش تولید سالانه حدود ۱۱۸ هزار و ۳۸۷ تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی خواهیم بود.
باشگاه خبرنگاران جوان- سیدعلی مختاری در جلسه بررسی پروژه‌های نیمه کاره آب و خاک در مناطق مرزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در مدیریت کلان استانی شرکت آب منطقه‌ای و سازمان جهادکشاورزی استان باید همسو و هم راستا باشند گفت: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی به تعهدات خود عمل کرده، ولی آب موردنیاز برای اجرای پروژه‌ها تامین نشده و تولید محصول به تعویق افتاده است.
وی با اشاره به پروژه آب و خاک ۱۲ هزار هکتاری خداآفرین افزود: حدود پنج هزار هکتار از این اراضی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان به شبکه‌های فرعی آبیاری تجهیز شده است و باید تمرکز اصلی روی هفت هزار هکتار باقیمانده باشد تا با تامین سرمایه گذار و مشارکت حوزه‌های مختلف از جمله آب و خاک و بهبود تولیدات گیاهی و زراعت پروژه به صورت فنی به بهره برداری برسد.
مختاری با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های مشترک بین دو دستگاه شرکت آب منطقه‌ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استان در منطقه یکانات مرند گفت: این پروژه شامل دو هزار و ۳۴۰ هکتار اراضی کشاورزی است و حدود یکهزار هکتار گلخانه پیش بینی شده است که شرکت آب منطقه‌ای استان موظف به تامین آب حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار از این اراضی است که در حال حاضر به مرحله اتمام نرسیده است.
نماینده مجری طرح شبکه‌های فرعی غرب و شمالغرب کشور خاطرنشان کرد: این طرح در آذرماه سال ۱۳۹۴ با هدفگذاری اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان به مساحت ۱۹ هزار هکتار برای بازه زمانی پنج ساله از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در قالب سه پروژه آغاز شده است.
مختاری زیربخش‌های اجرایی این طرح را به ترتیب طرح توسعه و بهره برداری از رودخانه ارس در محدوده استان آذربایجان شرقی به مساحت ۹ هزار و ۷۱۰ هکتار شامل پروژه گلفرج به مساحت شش هزار و ۳۵۰ هکتار و پروژه یکانات به مساحت دو هزار و ۳۶۰ هکتار، پایاب سد خدآفرین به مساحت ۹ هزار و ۲۹۰ هکتار شامل واحد عمرانی اول به مساحت پنج هزار و ۲۹۰ هکتار و پروژه بهبود لاریجان به مساحت چهار هزار هکتار و پایاب سد حاجیلرچای را به مساحت حدود یکهزار هکتار اعلام کرد.
وی با اشاره بر اینکه از مساحت کل این طرح ۱۲ هزار و ۳۶۸ هکتار آن به صورت کامل به اتمام رسیده است گفت: در صورت تأمین آب، این پروژه قابل بهره برداری می‌باشد و تاکنون مساحت شش هزار و ۷۳۲ هکتار آن به زیر کشت رفته و در حال بهره برداری است.
وی با بیان اینکه این طرح با استفاده از روش‌های مدرن آبیاری با هدف صرفه جویی در مصرف و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی برنامه ریزی شده است، افزود: در این طرح ۱۳ هزار و ۳۸۰ هکتار از اراضی زراعی با استفاده از روش‌های آبیاری بارانی دوار مرکزی، کلاسیک ثابت، میکرو و آبیاری کم فشار و پنج هزار و ۶۲۰ هکتار از اراضی باغی با استفاده از روش‌های آبیاری موضعی اجرا می‌شود.
وی گفت: تا آخرشهریور ماه سال ۱۴۰۰ مبلغ سه هزار و ۷۳۴ میلیارد ریال برای پروژه ساماندهی آب‌های مرزی استان اختصاص یافته و جهت اتمام کامل و بهره برداری از پروژه مبلغ یک هزار و ۳۰۰میلیارد ریال نیاز است.
مختاری با اعلام اینکه با اتمام این پروژه پیش بینی می‌شود سالانه مبلغ دو هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال به سبد معیشتی کشاورزان و خانوار‌های بهره بردار از طرح اضافه شود، افزود: تعداد اشتغال پیش بینی شده حاصل از اجرای این طرح ۱۵ هزار و ۴۸۲ نفر اشتغال مستقیم و ۲۶ هزار و ۶۸۳ نفر اشتغال غیر مستقیم خواهد بود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …