موضوع فرهنگ در هیاهوی مسائل سیاسی و اقتصادی فراموش نشود

 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در نشست شورای فرهنگ عموی استان با تبیین عناصر بنیادین فرهنگ عمومی در منظومه فکری مقام معظم رهبری گفت: بدون اصلاح پایه های فرهنگ عمومی، هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر بحران های مختلف استقامت پایداری داشته باشد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی- حجت ‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم با اشاره به نقش بسیار بنیادین فرهنگ عمومی در تنظیم روابط فردی و اجتماعی افراد یک جامعه و تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به فرهنگ عمومی اظهار داشت: بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یک جامعه در بستر فرهنگ عمومی آن جامعه متولد می شود و ما برای درمان و عبور از این بحران‌ها چاره ای به غیر از سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری در فرهنگ عمومی جامعه نداریم.

وی افزود: بدون اصلاح پایه های فرهنگ عمومی هیچ جامعه ای نمی تواند در برابر بحران های اقتصادی، ‌اجتماعی و سیاسی مختلف استقامت پایداری داشته باشد.

امام جمعه تبریز توجه به فرهنگ های وارداتی مسموم را ضروری خواند و گفت:‌ باید فضایی آزاد برای تجلی اراده اختیاری انسان در راستای انتخاب فرهنگ اسلامی در جامعه فراهم آوریم و این به معنای بی توجهی به فرهنگ های وارداتی مسموم نیست. ما نمی توانیم نسبت به تبلیغ و گسترش فرهنگ مسموم وارداتی بی تفاوت باشیم و این به معنای قطع همکاری فرهنگی با فرهنگ های دیگر نیست. این حساسیت به معنای توجه به واردات فرهنگ هایی است که زندگی فردی و اجتماعی جامعه ایرانی و ایرانیان را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: در منظومه فکری مقام معظم رهبری استقلال فرهنگی از استقلال سیاسی و اقتصادی بسیار بالاتر است و هر یک از ما با توجه به جایگاه و مسئولیتی که داریم در برابر فرهنگ عمومی استان خود مسئولیت قانونی، شرعی و اخلاقی داریم.

حجت الاسلام آل هاشم تاکید کرد: مبادا در هیاهوی مسائل سیاسی و اقتصادی مسئله فرهنگ فراموش شده و یا به حاشیه رانده شود. مقام معظم رهبری تاکید دارند که بخش فرهنگ مظلوم است و از بخش فرهنگی باید رفع مظلومیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله توجه به فرهنگ عمومی به قدری اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در جلسه ای در دیدار مسئولین وزارت ارشاد فرموده اند ” اگر وزارت ارشاد، واقعاً جز اصلاح فرهنگ عمومی هیچ کار دیگری نکند، به نظر بنده برای آن کافیست و کار کمی را عهده دار نیست.

در این جلسه گزارش دبیرخانه و کمیته‌های تخصصی تدوین برش استانی نقشه مهندسی ارائه شد.

بحث و تبادل نظر درخصوص نام‌گذاری روزی از تقویم کشور به نام “روز تبریز” از دیگر موضوعات این جلسه بود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …