توزیع عادلانه ثروت  در بودجه ۱۴۰۱

رئیس جمهور اصلاح ساختار بودجه را از مشخصات بودجه ۱۴۰۱ برشمرد و گفت: بودجه سال آینده کل کشور تولید و اشتغال محور است.

صدا و سیما- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی هنگام تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، نخستین هدف لایحه بودجه ۱۴۰۱ را ثبات اقتصادی دانست و تاکید کرد: اقتصادمان باید از ثبات بهره‌مند باشد تا تولید کنندگان، مصرف کنندگان و بازار بتوانند اطمینان داشته باشند.

وی افزود: لازمه ثبات اقتصادی این است که بودجه‌ای کسری نداشته باشد، زیرا کسری بودجه ریشه بسیاری از مشکلات در کشور خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، انضباط بانک‌ها را دومین ویژگی لایحه بودجه سال آینده دانست و گفت: بانک‌ها به ویژه بانک مرکزی باید منضبط اداره شوند؛ ما بر انضباط در نظام پولی و مالی کشور به خصوص انضباط در بانک‌ها تاکید داریم.

وی تاکید کرد: در این بودجه استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی خط قرمز ما تلقی می‌شود و برنامه این است که این اتفاق نیفتد، چون مشکلات جدی برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بودجه نگاه ملی می‌طلبد اگر نگاه بخشی به آن شود و سازمان ها، دستگاه‌های مختلف و نمایندگان عزیز به طور بخشی بخواهند به آن نگاه کنند این هدف تحقق نمی‌یابد.

وی افزود: امیدوارم با همه دقت نظری که نمایندگان مجلس در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن مجلس دارند، بر غنای این لایحه و تبصره‌های بودجه بیفزایند تا انشاءالله بودجه‌ای که در شان مردم ایران و گره گشای مسائل کشور به ویژه مسائل مالی و اقتصادی باشد ارائه شود.

رئیس جمهور گفت: هم در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمندیم یک حرکت جهادی و برنامه‌ای داشته باشیم که بتواند پیش روی همه دولتمردان و مسئولان باشد و با یک برنامه دقیق کار‌هایی انجام شود تا مشکلات را از پیش پای مردم بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: اصلاح ساختار بودجه، ارتقای سرمایه گذاری و اشتغال که از خواسته‌های اصلی مردم در سفر‌های استانی است، اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار مورد تاکید همگان بوده و هست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رشد ۸ درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است، گفت: بنای لایحه بودجه پاسخگو و مسئولیت پذیر کردن دستگاه هاست. رشد ۸ درصدی با افزایش ۳ و نیم درصدی بهره وری و ۴ و نیم درصدی سرمایه گذاری امکان پذیر است.

وی گفت: عدالت در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات در کشور هدف سوم است. توزیع ما ناعادلانه است و باید متوازن شود. طبیعتاً اینجا مسئله آمایش سرزمین و محور بودن عدالت بسیار مهم است. توسعه در بخش‌های مختلف باید متوازن باشد، این‌ها سه نکته درباره بودجه تقنینی بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به این که اساس این بودجه برنامه محوری است، گفت: سعی شده بودجه ساده، قابل فهم، نظارت پذیر، نتیجه گرا و کمک کننده به رشد و ثبات اقتصادی باشد؛ بنای بودجه این است که به مسئولان در استان و در وزارتخانه‌ها اختیار بدهد و آن‌ها را نسبت به بودجه مسئولیت پذیر و پاسخگو کند.

رئیس جمهور با بیان این که در برخی از حوزه‌ها مثل فرهنگ، رفع آسیب‌های اجتماعی و رشد اقتصادی دستگاه‌ها پاسخگو نیستند و عملکرد قابل ارزیابی نیست، افزود: اگر مسئولیت به دستگاه‌ها محول شود عملکرد قابل ارزیابی خواهد بود.

وی ادامه داد: پیش بینی سامانه یکپارچه مدیریت مالی بخش عمومی به نحوی که بودجه در بستری واحد و نظارت پذیر و با شناسه مشخص به دست ذینفع نهایی برسد از مشخصات این بودجه است؛ همچنین عادلانه کردن پرداخت‌های پرسنلی مورد توجه بوده است.

رئیس جمهور در این باره تاکید کرد: یکی از نکاتی که رنج می‌دهد این است که یک نظام ناعادلانه پرداخت را می‌بینیم؛ این باید به یک نظام عادلانه تبدیل شود به نحوی که افزایش حقوق طبقات پایین و محدود کردن حقوق طبقات بالا را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت به غیر از حقوق خبر داد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …