نبود تجهیزات مدرن صحافی در تبریز موجب رکود فعالیت‌های چاپ و نشر در استان شده است

فرسودگی ناوگان صنعت چاپ استان بخصوص در بخش صحافی سبب شده است تولیدات نشر برای انجام مراحل چاپ به خارج از استان هدایت شوند.

تبریز- خبرنگار مهدآزادی- حجت الاسلام والمسلین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی ناشران استان، ضمن تاکید بر پیشینه درخشان صنعت چاپ و نشر در تبریز افزود: متاسفانه با اینکه اولین خاستگاه صنعت چاپ و نشر در کشور تبریز می باشد ولی در حال حاضر شهرهای دیگر بخصوص تهران و قم نبض این صنعت را در دست دارند و فرسودگی ناوگان چاپ استان بخصوص در مرحله پایانی کار از نبود مجموعه صحافی مدرن رنج می برد و این نقیصه سبب شده عمده کارهای انتشاراتی برای مراحل صحافی به خارج از استان ارجاع شود که چالش بزرگی را برای ناشران استان ایجاد کرده است.

وی ضمن اشاره به وضعیت فعلی چاپ و نشر در استان اعلام داشت: با گرانی کاغذ و هزینه های بالای چاپ و دستمزدها عملا شاهد بالا رفتن قیمت تمام شده کتاب در کشور هستیم و به تبع آن کاهش میزان مخاطب نیز رکود نسبی را در این حوزه ایجاد کرده که البته شیوع بیماری کرونا در سال های اخیر مزید بر علت نیز شده است.

حجت الاسلام والمسلین آل هاشم با اشاره موردی در خصوص نشر سری کتاب های باارزش فقهی به سفارش آیت ا… العظمی سبحانی و تاکید ایشان برای چاپ در تبریز، به دلیل نبود صحافی مدرن بالاجبار این مرحله تهیه کتاب به خارج استان ارجاع شد و این برازنده شهری که خاستگاه صنعت چاپ می باشد، نیست.

وی همچنین ورود به عصر دیجیتال و به دنبال آن تغییر سبک زندگی را نیز از عوامل تاثیرگذار بر کم رنگ شدن جایگاه کتاب و کتابخوانی در خانواده های ایرانی دانست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن تاکید بر این که می باید دولتمردان هویت مستقلی برای این صنعت قائل شوند از اینکه ناشران برای سرپا نگه داشتن این صنعت و تامین نیازهای نشر کتب خود دست به دامان دلالان شوند ابراز تاسف نمود.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان ساخت: کتاب از میراث با ارزش فرهنگی بشریت است که گذشته را به حال و حال را به آینده متصل می سازد و جایگزینی برای آن نیست اما ناشران با توجه به ورود به عصر دیجیتال ناگزیر از آشنایی با تعریف جدیدی از کسب و کارهای نوین می باشند.

در ابتدای این دیدار دکتر ابراهیمی رئیس بخش صنفی ناشران آذربایجان شرقی با طرح کمبودها و مشکلات این صنف، پیشنهاداتی را از سوی ناشران برای بهبود وضعیت صنعت نشر استان به حضور نماینده ولی فقیه ارائه نمود.

سید قاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این نشست با ارائه توضیحاتی در خصوص وضعیت صنعت نشر در استان اعلام داشت در حال حاضر کم رنگ شدن ارتباط مخاطبان با کتاب و در نهایت بحران مخاطب، اصلی ترین مشکل حال حاضر این صنعت می باشد.

وی با تائید سخنان نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: پایین بودن کیفیت کتب چاپ شده در مرحله بخصوص صحافی باعث فروش بیشتر کتب ناشران دیگر در استان شده و متاسفانه تعداد ناشران فعال استان نیز رو به کاهش می باشد.

در پایان این دیدار حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اعلام حمایت و مساعدت هم جانبه خود را در حوزه چاپ و نشر و مطالبات کارشناسانه انجمن صنفی ناشران استان اعلام داشت.

 

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …