سرمایه‌گذاران آذربایجان‌شرقی در ابر پروژه‌های کشور فعالیت می‌کنند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ابر پروژه‌های کشورتوسط سرمایه‌گذاران استان ما انجام می‌شود اما خودمان در استان منتظر سرمایه گذاری هستیم.

ایسنا- عابدین خرّم در اولین نشست خود با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی با بیان این‌که تابلوی اصلی و اصول دولت سیزدهم کارآمدی، پاکدستی، مردم مداری، فساد ستیزی و داشتن پیوست عدالت برای تمام امور است، اظهار کرد: ماموریت‌های دولت نیز ثبات اقتصادی، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارتقا بهره وری، جذب سرمایه و ایجاد دیپلماسی منطقه‌ای و مرزی است.

وی افزود: اعتماد متقابل موجب همکاری تنگاتنگ دولت و ملت و موجب متقاعد کردن افکار عمومی نسبت به اقدامات ملموس می‌شود و در این راستا باید اقدامی انجام بگیرد و اتفاقات خوبی بیفتد تا بتوان به مردم مخابره کرد.

وی ادامه داد: میراث یا به عبارتی تلّی از مشکلات گذشته بر روی هم انباشته شده است و نابسامانی های زیادی در بخش‌های مختلف وجود دارد که البته نباید این موضوع را بهانه کنیم و باید به اندازه ای کار کنیم که نتایج اقدامات در افزایش درآمد خانواده‌ها و رشد اقتصادی در استان دیده شود.

بخش انرژی یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات در استان است

خرّم در ادامه با بیان این‌که دولت به استان‌ها اختیاراتی داده که هر استان بتواند از ظرفیت نخبگان، سرمایه گذاران و سایر پتانسیل‌ها استفاده کند، خاطرنشان کرد: بخش انرژی یکی از دلایل به وجود آمدن مشکلات در استان بوده و مهمترین اولویت‌های بنده نیز همین موضوع است.

وی با اشاره به وجود یکسری امکانات خدادادی در استان از جمله معادن گفت: با وجود این نعمات خدادادی در استان متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که باید از این امکانات بهره ببریم و در خصوص جذب سرمایه گذا نیز باید منت سرمایه گذاران را بکشیم چرا که سرمایه گذاران هدفی جز توسعه‌ی استان ندارند؛ هم‌چنین باید با ایجاد امیدواری عملی برای سرمایه گذاران، موانعی را که سرمایه گذاران را سست می‌کند، برداریم.

وی با بیان این‌که باید موارد سلبی قوانین را برداریم، گفت: باید و حتما رشد اقتصادی استان به هشت درصد برسد و هر تسهیلاتی را که امکان ایجاد دارد، برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم و در خصوص بحث برق نیز حتما باید تا چهار سال آینده حداقل ۱۰۰۰ مگاوات برق برای استان تولید کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با مشکل اشتغال نیز افزود: نباید برداشتمان از اشتغال پایدار فقط استخدام باشد؛ متاسفانه تاکنون اکوسیستمی برای ایجاد نوآوری در استان تعریف نشده است و با وجود اینکه مراکز رشد، پارک علمی فناوری و… در استان وجود دارد ولی محصول قابل قبولی تولید نمی‌شود لذا تعریف اکوسیستم و ایجاد نوآوری در استان یکی دیگر از اهداف ما است.

وی با تاکید بر این‌که در بحث بودجه حتما تغییرات اساسی نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت، گفت: یکی از ابزارهای حکم‌رانی دولت، بودجه است و کسری بودجه نیز یکی از دلایل بی ثباتی در کشور است و یکی از اهداف دولت سیزدهم این است که در سال ۱۴۰۱ با کسری بودجه مواجه نشویم و برای تحقق رشد اقتصادی در استان نیز باید گام‌های تحولی و روبه رشدی را برداریم.

وی در خصوص دلیل کم بودن میزان تغییرات در مدیران استانی گفت: ما معتقد به جابجایی اتوبوسی مدیران نیستیم و مدیرانی که اکنون بر سرکار هستند همگی اهل این استان بوده و مشکلات استان را می‌دانند و شرط اصلی ما برای همکاری با مدیران این است که ابتدا باید گفتمان این دولت را قبول کنند و در کنار این موضوع باید با تلاش شبانه روزی در میدان حاضر باشند.

خرّم در ادامه در ارتباط با مشکلات معیشتی خبرنگاران از جمله بحث مسکن اظهار کرد: در مورد مسکن خبرنگاران ابتدا می‌خواهم که حتما در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند و بنده نیز قول می‌دهم که حداقل در این دوره موضوع مسکن اهالی مطبوعات و رسانه و سایر مشکلات از جمله مکان برای خبر و بحث بیمه‌ی خبرنگاران حل شود.

وی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های ما آلودگی هوای تبریز است، گفت: در این خصوص در کنار اقدامات بلند مدت، اقدامات کوتاه مدتی از جمله رسیدگی به وضعیت ناوگان حمل و نقل، کارخانه های صنعتی و مخصوصا مجموعه‌های آلاینده در دستور کار ما قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با بحث ورزش استان نیز گفت: هیچ رضایتی در خصوص وضعیت ورزش استان ندارم و باید وضعیتمان بهتر باشد و در صحنه‌های قهرمانی، آسیایی و جهانی سهم داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت توسعه در استان نیز افزود: سند تدبیر و توسعه استان خاک می‌خورد اما سند آمایش سرزمین را به جدیت پیگیری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این‌که خبرنگاران از تخریب ناجوانمردانه دوری کرده و انتقاد سازنده انجام دهند، گفت: بنده تاکنون از هیچ خبرنگاری شکایت نکرده‌ام؛ اصلا چرا باید از خبرنگار شکایت کرد؟ مگر این‌که بدون سند و مدرک صرفا برای ایجاد التهاب باشد.

وی با بیان این‌که اهداف برخی فقط ایجاد التهاب است، ادامه داد: اگر خبرنگاران با مطالب کارشناسی صحبت کنند، حتما مورد استقبال قرار می‌گیرند و بنده که تاکنون مطالبه گر بودم، از وقتی که مسئولیت اجرایی گرفته‌ام، باید پاسخگو باشم.

خرّم افزود: اگر یک مسئول به هر دلیل از پاسخ استنکاف کند، باید مجموعه‌ای در اداره کل ارشاد تشکیل شود تا به‌عنوان یک نظام مطالباتی مطرح شود.

وی ادامه داد: باید سازوکاری تعیین شود تا خبرنگاران استان در مواقع بحران با سهولت امکان ورود داشته باشند و اخبار دسته اول از رسانه‌های استان منتشر شود.

وی در خاتمه گفت: امیدواریم در سال آینده به شما گزارش دهیم که در شاخص‌های مختلف رشد و بهبود داشته‌ایم که این هدف قابل دسترس است و رسانه‌ها نیز باید پل ارتباطی مردم و مسئولان باشند تا ما با چشم باز و دغدغه مندی مشکلات را پیگیری کنیم.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …