رشد اقتصادی اولویت اول دولت است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود کارخانه‌ها و زیرساخت‌های تولید اتوبوس درون شهری در استان، بر ضرورت ورود جدی صنعتگران به این عرصه تاکید کرد.

مهر – داود بهبودی امروز در جلسه تدوین و نهایی‌سازی برنامه‌های رشد اقتصادی استان در بخش صنعت، اظهار کرد: دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی تکلیف برنامه ششم توسعه بود که عملکرد اقتصادی کشور نشان می‌دهد این میزان رشد تحقق نیافته است.

وی افزود: در مقطع کنونی دولت اصلی ترین اولویت خود را روی تحقق رشد اقتصادی متمرکز کرده؛ بر این اساس لازم است تمام منابع و ظرفیت‌های استان در جهت توسعه صادرات، ارتقا بهره‌وری، جذب سرمایه‎گذاری و در نهایت دستیابی به رشد اقتصادی مورد انتظار ساماندهی شود.

بهبودی بر لزوم تکمیل زنجیره تأمین صنایع اولویت‌دار استان از جمله ساخت ماشین‌آلات، قطعات خودرو، لوازم خانگی و کیف و کفش، تاکید و تصریح کرد: با تکمیل زنجیره ارزش و تأمین این صنایع می‌توان زمینه توانمندسازی و رقابت‌پذیری واحدهای تولیدی استان را ارتقا بخشید.

این اقتصاددان همچنین استفاده از ظرفیت منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان به عنوان پارک لجستیک را برای تحقق رشد اقتصادی مورد انتظار ضروری برشمرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: جایگاه صنعتی استان در کشور هرچند قابل قبول است، ولی باید برای ارتقا این جایگاه برنامه‌ریزی‌های موثرتری صورت گیرد.

وی با انتقاد از رشد شتابان صنایع فولادی در استان، گفت: با روندی که پیش می‌رود آذربایجان‌شرقی تبدیل به پناهگاه صنایع آلاینده در کشور شده است که برای این مسئله نیز باید چاره‌اندیشی‌های لازم صورت گیرد.

در این جلسه رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی، به تشریح اقدامات و برنامه‌های بخش صنایع و معادن بر اساس ملاحظات تحقق رشد اقتصادی پرداخت و گفت: در استان چهار هزار و ۱۹۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری فعالیت می‌کنند، تعداد ۶۸۰ فقره جواز تأسیس هم صادر شده است.

غلامعلی راستی تصریح کرد: در مجموع حدود ۴۸۰۰ واحد فعال صنعتی در استان با اشتغالزایی ۱۳۰ هزار نفری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای توسعه بخش صنعت در نظر داریم ۱۱۰ واحد راکد و نیمه فعال صنعتی استان را که ۲۲ واحد از اینها در خارج از شهرک‌ها و ۸۸ واحد نیز داخل شهرک‌ها مستقل شده‌اند را به چرخه تولید بازگردانیم.

راستی تولید خودرو در استان را از جمله طرح‌های اولویت دار صنعت برشمرد و گفت: یکی از شرکت‌های مستقر در استان بزودی تولید کامیونت و کامیون را در داخل استان شروع می‌کند.

این مسئول میزان صادرات استان را در هشت ماهه گذشته یک میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: در این مدت میزان صادرات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان صمت استان در ادامه به تشریح وضعیت معدنی آذربایجان‌شرقی پرداخت و افزود: ظرفیت ذخایر معادن استان ۸.۷ میلیارد تن و رتبه اول ذخایر معدنی متعلق به آذربایجان‌شرقی است.

راستی اذعان داشت: از حدود ۷۰ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور ۵۲ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.

وی راه‌اندازی معدن نفلین سینیت با ۲/۵ میلیارد تن ذخیره معدنی و کارخانه کاتد مس را از جمله مگاپروژه‌های بخش معدن استان اعلام کرد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …