رانت ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در واردات دارو

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی از رانت هفت هزار میلیارد تومانی در واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو به کشور خبر داد و گفت: اگر تخصیص یارانه‌ها به حوزه دارو اصلاح شود، در تخصیص منابع ارزی به این بخش به میزان یک سوم صرفه‌جویی می‌شود.

فارس- حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به نشست عصر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس گفت: در این جلسه موضوع اصلاح تخصیص یارانه به حوزه دارو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبق مصوبه مجلس امسال باید دو میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو تخصیص یابد که تاکنون ۳٫۱ میلیارد دلار تخصیص یافته و این میزان تا پایان سال به ۴ میلیارد دلار می‌رسد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: معادل ریالی ۴ میلیارد دلار ارزی که بناست تا پایان سال به واردات دارو تخصیص یابد مبلغی معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان است که دو برابر اعتبار تخصیص یافته برای پرداخت یارانه و نقدی به مردم در طول سال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: نکته‌ دیگری که در اینجا وجود دارد این است که از زمان ثبت سفارش تا ترخیص دارو از گمرک حداقل ۶ ماه زمان صرف می‌شود که این باعث می‌شود تا تأمین نیاز داروی کشور با مشکل مواجه شود و از سوی دیگر این نیاز دارویی مردم از این طریق کامل تأمین نشود.

وی افزود: ارز ترجیحی از این جهت به واردات دارو تخصیص یافته تا مردم با قیمت ارزان‌تر از قبل دارو را تهیه کنند اما واقعیت موجود نشان‌دهنده و بیانگر این مسئله است که مردم در شرایط فعلی بیش از ۵۰ درصد قیمت دارو را پرداخت می‌کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این در بحث واردات دارو ما با پدیده‌ای بیش‌اظهاری مواجه‌ایم که قیمت داروی وارداتی را بالاتر از قیمت واقعی آن اظهار می‌کنند و این باعث شده تا ۲۳۵ میلیون یورو  یعنی مبلغی معادل یک ششم ارز تخصیص یافته به واردات دارو در این بخش از طریق بیش‌اظهار به جیب دلالان برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: با وجود تخصیص ارز به دارو به ویژه در حوزه واردات مواد اولیه دارویی ما شاهد هستیم که دارو در نهایت با قیمت بالاتر به دست مردم می‌رسد که طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شده که هفت هزار میلیارد تومان رانت در بحث واردات دارویی و مواد اولیه تولید دارو وجود دارد.

وی افزود: تخصیص ارز ترجیحی به واردات دارو به شکل فعلی آن نه تنها نتوانسته نیاز دارویی کشور را آن طور که شایسته است تأمین کند بلکه باعث قاچاق معکوس این کالا به خارج از کشور نیز شده است. به گونه‌ای طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۹۸ ما با قاچاق معکوس معادل ۵ هزار میلیارد تومانی دارو به خارج از کشور مواجه بوده‌ایم.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر این قاچاق معکوس دارو به خارج از کشور در سال ۹۹ باعث شده تا صادرات رسمی دارویی ما به خارج  از کشور ۱۷ درصد کاهش یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: تخصیص ارز ترجیحی و حتی ارز نیمایی به واردات دارو جذابیت‌هایی را برای سواستفاده‌کننده چه برای بیش‌اظهاری و چه برای احتکار و چه برای قاچاق معکوس ایجاد کرده و می‌کند و زمینه سواستفاده این افراد از این موضوع است.

وی افزود:علاوه بر این تخصیص ارز به واردات دارو باعث می‌شود تا شرکت‌های تولید دارو در داخل کشور نتوانند با داروهای خارجی وارد شده به کشور رقابت داشته باشند چرا که این دارو با ارز دولتی به کشور وارد شده اما برای تولید دارو در داخل کشور ارزی تخصیص نیافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرتاج الدینی اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده با اصلاح در تخصیص یارانه به بحث دارو در منابع ارزی تخصیص یافته به این بخش یک سوم صرفه‌جویی می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معاونین وزارت بهداشت در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق ضمن اشاره به این مطالب عنوان کردند که برنامه دولت این است که در اصلاح صورت گرفته در تخصیص ارز ترجیحی برای تأمین دارو منابع مربوط به این بخش در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد و از طریق صندوق‌های بیمه‌ایی داروهایی که پیش از این تحت پوشش بیمه قرار نداشتند تحت پوشش بیمه‌ قرار گیرند و نیاز دارویی مصرف‌کنندگان از این طریق به شکل بهینه تأمین شود.

همچنین ببینید

رمز پیروزی ملت ایران؛ نهراسیدن از دشمنان

توصیه‌های مقام معظم رهبری خطاب به مسولان قضایی: مبارزه جدی با فساد مراقبت از امنیت …