تعیین راه‌های جبران حذف ارز ترجیحی

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: شرط اصلی و تاکید ما برای ساماندهی یارانه‌ها این است که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ راه‌های جبران تاثیر حذف ارز یارانه‌ای و نحوه مدیریت قیمت‌ها و حمایت از مردم را کاملا شفاف تعیین کند.

خانه ملت- حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱  با بیان اینکه دولت برنامه مکتوب خود را برای اجرای حذف ارز ترجیحی و نحوه جبران آن را در بحث معیشت مردم به کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ارسال کرد، گفت: قرار است، این برنامه در کمیته هدفمندی یارانه های کمیسیون تلفیق و در کمیته مشترکی با دولت به صورت دقیق بررسی و گزارش آن به کمیسیون تلفیق برای تصمیم‌گیری نهایی ارسال شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بودجه‌های حمایتی از مردم در تبصره ۱۴ قرار دارد و اکنون در حال بررسی بخش منابع درآمدی بودجه هستیم و هرچه میزان این منابع را بتوان بیشتر در نظر گرفت، بهتر می‌توان به تامین معیشت مردم کمک و از آن حمایت کرد.

وی ادامه داد: دولت اعلام کرده که روند کنونی در نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی دیگر امکانپذیر نیست و ناگزیر به حذف ارز ترجیحی است اما شرط اصلی و تاکید ما برای ساماندهی یارانه‌ها این است که دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ راه‌های جبران تاثیر حذف ارز یارانه‌ای و نحوه مدیریت قیمت‌ها و حمایت از مردم را کاملا شفاف تعیین کند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: پیشنهاد ما در کمیته هدفمندی یارانه‌ها به دولت این است که بعد از حذف ارز ترجیحی کارت یارانه کالایی به مردم ارائه کنند و نه یارانه نقدی، به این شکل که کارت‌های سرپرست خانواده‌ها به صورت ماهانه شارژ شود تا آن‌ها بتوانند، اقلام تعیین شده را خریداری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی اظهار کرد: البته پیشنهاد دیگر ما این است، اقلامی که مشمول ارز ترجیحی بودن و حتی برخی اقلام که مشمول ارز ترجیحی نیز نبودن یعنی حدود ۲۵ قلم کالا مشمول خرید توسط کارات یارانه کالایی شوند که دولت در این خصوص در حال مذاکره با بانک مرکزی است. به این شکل مردم می توانند از تمام فروشگاه‌های دارای کارت خوان، کالای مورد نظر خود را خریداری کنند.

رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ بیان کرد: همچنین دولت باید قیمت ۲۵ قلم کالا را به صورت ماهانه اعلام کند تا ضمن حفظ قیمت‌ها، فروشگاه ها کالاها را با قیمت مصوب بفروشند. دیگر اینکه فروشگاه‌ها می‌توانند، تخفیفی را برای مردم در زمان ارائه کالاها در نظر بگیرند زیرا خرید از فروشگاه‌ها با کارت یارانه‌ای نوعی امتیاز برای آنها محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تمامی این مسایل در کنار دیگر جزئیات معیشت مردم را مدیریت خواهد کرد و تلاش ما این است که کارت یارانه کالایی در حدی باشد که مردم بتوانند کاهش قدرت خرید خود را بعد از حذف ارز ترجیحی جبران کند.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …