زلزله‌های اخیر ارتباطی به گسل شمالی تبریز ندارد

زلزله ۳/۴ ریشتری بامداد امروز (دوشنبه) تبریز و شهرستان‌های اطراف را لرزاند تیم‌های ارزیاب در حال رصد و پایش منطقه برای بررسی خسارت احتمالی هستند.

صداوسیما- ساعت ۶:۱۸ دقیقه امروز زمین لرزه ای به قدرت ۳/۴ ریشتر در ۹ کیلومتری باسمنج و تبریز رخ داد و علاوه بر مردم تبریز، ساکنان دیگر شهرستان‌های استان هم آن را احساس کردند و از خانه هایشان بیرون آمدند.

مرکز لرزه نگاری کشوری عمق این زلزله را در ۱۴ کیلومتری زمین ثبت کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در مورد این زمین لرزه گفت: بلافاصله بعد از اطلاع از وقوع حادثه تیم‌های ارزیاب شامل هلال احمر، شهرداری، نیروی انتظامی و اورژانس به روستاهای متاثر احتمالی و همچنین به بافت فرسوده و حاشیه شهر تبریز اعزام شدند و در حال رصد و پایش هستند.

از سوی دیگر رئیس اورژانس آذربایجان‌شرقی گفت: وقوع زلزله تبریز یک مصدوم به همراه داشت.

فرزاد رحمانی گفت: تیم‌های ارزیاب اورژانس از لحظات اول وقوع زلزله در چند نقطه ارزیابی را شروع کردند و تنها مصدوم حادثه داخل شهر تبریز گزارش شده است.

وی افزود: به دنبال زمین لرزه امروز تبریز یک نفر به دنبال سقوط غیر همتراز دچار مصدومیت شد و توسط اورژانس به بیمارستان انتقال یافت.

رحمانی گفت: هنگام زمین لرزه افراد باید در جای امن قرار بگیرند و ترس و فرار باعث آسیب خواهد شد. هنگام حوادث و بحران‌ها ضمن حفظ خونسردی، با القای آرامش به اطرافیان و پرهیز از هیجان و پیگیری اخبار از منابع موثق باید به همدیگر یاری برسانیم.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان آذربایجان شرقی نیز گفت: برابر اعلام تیم‌های ارزیاب هلال احمر تاکنون گزارشی مبنی بر وارد شدن خسارت دریافت نشده است.

میرعلی آقا سیدی با اشاره به وقوع زلزله ۳/۴ ریشتری بامداد امروز در تبریز گفت: به محض وقوع زلزله بلافاصله تیم‌های ارزیاب از معاونت امداد و نجات استان و شعبه تبریز به کانون این زلزله در ۹ کیلومتری باسمنج شرق تبریز و روستاهای اطراف بیرق و کلوانق و همچنین شهر سردرود اعزام شدند.

وی ادامه داد: علاوه بر اعزام تیم‌های ارزیاب همزمان به صورت تلفنی با شهرداران و بخشداران در ارتباط مستقیم هستیم و تاکنون گزارشی مبنی بر ورود خسارت دریافت نشده است.

لازم به ذکر است روز گذشته (یکشنبه) هم زمین لرزه ای به بزرگی ۴/۴ ریشتر ۸ صبح حوالی تبریز را لرزانده بود.

در پی این زمین لرزه، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی اعلام کرد: به اطلاع همشهریان عزیز می‌رساند به علت زمین‌لرزه صبح امروز تبریز بنا به تصمیم کارگروه اضطرار مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی مدارس نواحی پنجگانه کلانشهر تبریز و بخش خسروشاه اسکو، شهر جدید سهند و بخش خواجه امروز (دوشنبه) در شیفت صبح و بعدازظهر تعطیل خواهد بود.

به دلیل حساسیت شرایط و مدیریت موضوع توسط خانواده‌ها آموزش‌ها نیز در بستر مجازی تعطیل است.

این زمین لرزه به گسل شمالی تبریز که توان بالایی برای ایجاد زلزله دارد مربوط نمی شود.

زلزله شناسان معتقدند وقوع این زلزله‌ها با قدرت کم، باعث رهایی تدریجی انرژی انباشته شده می شود و وقوع زلزله بزرگ را به تاخیر می اندازد. این وضعیت در مورد تهران نیز در دهه های اخیر به همین منوال می باشد.

به دلیل اهمیت موضوع مصاحبه‌ای با مهندس سیدمسعود پیمان کارشناس ارشد زلزله شناسی و مدیر اسبق پایگاه لرزه نگاری سازمان انرژی اتمی ایران ترتیب داده شده است که در شماره فردا مهد آزادی منتشر می شود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …