آذربایجان‌ شرقی برای مواجهه با موج جدید کرونا آماده است

استاندار آذربایجان‌شرقی در ارتباط تصویری با جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور، گزارشی از آخرین وضعیت ویورس کرونا در استان ارائه کرد و از آمادگی کامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان برای مواجهه با موج ششم کرونا خبر داد.

ایرنا- عابدین خرم با بیان اینکه ۱۳ شهرستان آذربایجان‌شرقی در وضعیت زرد، هفت شهرستان در وضعیت نارنجی و یک شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، اظهار کرد: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های استان، ۴۴۳ نفر است و از نظر تخت‌های بیمارستانی برای افزایش احتمالی بیماران، وضعیت مناسبی داریم.

وی گفت: ۹۲ درصد از جمعیت استان دز اول، ۸۴ درصد دز دوم و ۳۵ درصد دز سوم را تزریق کرده‌اند و استقبال خوبی از دز سوم شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میزان فوتی‌های کرونا در استان نسبت به قبل از آغاز موج ششم افزایشی نداشته است، خاطرنشان کرد: اکنون تعداد فوتی‌های کرونا در استان روزانه حداکثر دو نفر است و در برخی روزها نیز هیچ مورد فوتی ثبت نشده است.

خرم از آمادگی کامل بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و نیروهای مسلح استان برای مواجهه با موج ششم کرونا خبر داد و افزود: یک بیمارستان نیز ویژه کودکان پیش‌بینی شده و تلاش کرده‌ایم از همه ظرفیت‌های درمانی استفاده کنیم.

وی درخصوص کنترل ورود و خروج از مبادی مرزی استان نیز گفت: شیوه‌نامه‌های ابلاغی ستاد ملی کرونا به طور کامل در دو نقطه‌ی مرزی جلفا و نوردوز و مرز هوایی فرودگاه تبریز رعایت می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین خاطرنشان کرد: مدارک واکسن یا آزمایش کرونا تمام مسافران از مبدأ ورود کنترل می‌شود و در صورتی که فردی مبتلا یا مشکوک به ابتلا باشد، تحت قرنطینه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در هفته حدود ۵ هزار نفر از طریق ۱۶ پرواز خارجی از فرودگاه بین‌المللی تبریز تردد می‌کنند، گفت: جمعیت هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی تبریز کنترل‌های لازم را در این فرودگاه انجام می‌دهند که متأسفانه نتیجه آزمایش کرونای حدود ۲۰ درصد از مسافران در این فرودگاه مثبت است که اقدامات قانونی لازم برای این افراد به دقت اعمال می‌شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: مرز زمینی نوردوز نیز روزانه شاهد ورود و خروج ۲۵۰ خودروی سنگین است که خوشبختانه رعایت شیوه‌نامه‌ها در این نقطه مرزی بسیار خوب است و کمترین افراد مبتلا را در این مرز داریم.

از سوی دیگر معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ۵۱۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند که ۱۰۲ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

جواد احمدیان با بیان اینکه وضعیت کرونایی استان در حال تشدید است، اظهار کرد: یک بیمار مبتلا به کرونا در استان فوت کرده است.

وی افزود: اکنون یک شهرستان در وضعیت قرمز، هفت شهرستان از جمله تبریز در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان دیگر استان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.

فرهاد چوبدار با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، گفت: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم. البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است.

وی افزود: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف امیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حال عمومی این کودکان، اظهار کرد: حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و… در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی درمانی و… باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند و کارشان به ICU می‌رسد.

او ادامه داد: دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.

وی افزود: البته این در شرایطی است که اکنون در فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی هم هستیم و طول دوره بیماری افزایش می‌یابد. البته نوع علائم کودکان از وضعیت ریوی خارج شده و قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند؛ یعنی لارنژیت و گرفتگی صدا، آبریزش بینی، قرمزی چشم و… ایجاد می‌شود. البته دقت کنید مشخصا قرار نیست در طول تمام این ۲۵ روز که کودک علامت‌دار است، قدرت انتقال بیماری به سایرین را هم داشته باشد.

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به امیکرون آلوده شدند. این کودکان واکسینه نیستند ‌و به راحتی به بیماری مبتلا شده و می‌توانند عامل ابتلای ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.

وی افزود: بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد. ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند و اقدامات حمایتی و درمان سرپایی برایشان کفایت می‌کند، ولی آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، بستری می‌شوند. در صورتی که کودک تنها به کرونا مبتلا باشد بین ۲ تا ۵ روز بستری می‌شود، ولی اگر بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند بسته به شدت بیماری، گاهی اوقات ممکن است تا یک‌ماه هم بستری بماند.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع)، بیان کرد: حدود ۶۰ درصد بیمارانی که تست PCR می‌دهند مثبت می‌شوند و اگر ۲۰ درصد هم برای منفی کاذب در نظر بگیریم در واقع حدود ۸۰ درصد مراجعین اورژانس ما اکنون مبتلا به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با پیک پاندمی به سرعت با موضوع کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم، گفت: از طرفی همکاران‌مان به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هر کدام ۵ تا ۷ روز هم مجبور باشند در خانه بمانند، مشکل خواهیم داشت. نمی‌توانیم به سرعت جای خالی رزیدنت یا دستیار طب اطفال را پر کنیم؛ زیرا سال‌ها عمر گذشته است که او را تربیت کنیم. اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش برویم به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم. با ابتلای کادر درمان، آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می‌شوند و ممکن است دچار کمبود نیرو هم بشویم.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …