ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه  همکاری‌های ایران و آذربایجان

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به آزادسازی ۱۳۰ کیلومتر از مرز مشترک این جمهوری با کشورمان گفت: ظرفیت‌های جدیدی برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور ایجاد شده و باید با احیا و فعال‌سازی ارتباطات مرزی از این ظرفیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم.

ایرنا- علی علیزاده در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی، سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با همسایگان را ارزشمند دانست و افزود: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان هم تأکید ویژه‌ای بر توسعه روابط با ایران دارد و شخصاً این موضوع را به صورت جدی پیگیری می‌کند.

وی از برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در ۱۹ و ۲۰ اسفند امسال در باکو خبر داد و گفت: گشایش مرز خداآفرین و احداث پل مرزی جدید و سایر توافق‌های انجام‌شده بین دو کشور در این کمیسیون بررسی خواهد شد.

سفیر جمهوری آذربایجان در ایران بر ضرورت عملیاتی شدن توافق‌های انجام شده در سفر هیئت های سیاسی و اقتصادی ایران به باکو تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم تا جنبه‌های تخصصی این توافق‌ها پیش از برگزاری کمیسیون مشترک بررسی و برای امضای تفاهم‌نامه‌های مشترک بین دو کشور آماده شود.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری آذربایجان مبنی بر ایجاد مناطق آزاد و پارک‌های فناوری در مناطق آزاد شده این کشور، گفت: با توجه به معافیت‌های گمرکی، مالیاتی و زیرساختی در این مناطق، زمینه برای حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آماده است و ما از شرکت‌های آذربایجان‌شرقی برای حضور در این مناطق دعوت می‌کنیم.

علیزاده با بیان اینکه مرزهای ایران و آذربایجان در چهارراه محورهای ترانزیتی قرار دارند، افزود: با عملیاتی شدن توافق‌های دوجانبه امکان بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد و امیدوارم حمایت‌های مسئولان استان در این زمینه ادامه داشته باشد.

وی از کاهش محدودیت‌های کرونایی و تسهیل صدور ویزا از سوی دولت آذربایجان خبر داد و گفت: اطمینان داریم که با بهبود شرایط، امکان برقراری خط پروازی مستقیم بین تبریز و باکو در مدت زمان کوتاهی فراهم خواهد شد و این موضوع هم از لحاظ اقتصادی و هم تسهیل تردد برای دو طرف سودمند خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار با بیان اینکه حسن همجواری و اراده جدی برای توسعه مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان کاملا مشهود است، گفت: باید با تقویت ارتباطات و تسهیل رفت‌وآمدها، ظرفیت‌های فراوان همکاری بین دو کشور را شکوفا کنیم.

عابدین خرّم با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر ارتباط تنگاتنگ با همه کشورها بویژه همسایگان، گفت: جمهوری آذربایجان به عنوان کشور دوست و برادر، در اولویت سیاست خارجی ایران است و پیوندهای دو کشور که از گذشته‌های دور وجود داشته، باید تعمیق و توسعه یابد.

وی با بیان اینکه فصل جدیدی از روابط بین دو کشور آغاز شده، افزود: دیدار روسای جمهور دو کشور در اجلاس اوراسیا و سفر هیئت سیاسی و اقتصادی کشورمان به باکو، زمینه را برای گسترش بیش از پیش روابط فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری آذربایجان به همراه وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: در این سفر بازدیدهای خوبی از مناطق آزادشده قره‌باغ داشتیم؛ دولت آذربایجان کارهای بزرگی را برای بازسازی این مناطق آغاز کرده که نیاز به همکاری کشورهای همسایه دارد.

وی با اشاره به توافق‌های انجام‌شده در این سفر، گفت: ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مناطق آزادشده برای استقرار شرکت‌های صنعتی و خدماتی و حضور جدی شرکت‌های فنی و مهندسی آذربایجان‌شرقی در بازسازی این مناطق ازجمله محورهای مورد توافق بود که به صورت جدی پیگیری می‌شود.

خرّم، فعال‌سازی محورهای ترانزیتی تبریز به آذربایجان را از دیگر توافق‌های این سفر برشمرد و گفت: با فعال‌سازی نقطه مرزی خداآفرین و ایجاد نقطه دسترسی جدید در مناطق آزادشده، ظرفیت جدیدی برای توسعه روابط دو کشور فراهم خواهد شد.

وی همچنین برقراری خط پروازی تبریز- باکو برای تسهیل تردد دانشجویان و بازرگانان، سامان‌دهی حوزه گردشگری سلامت و راه‌اندازی تورهای گردشگری و همچنین ایجاد نمایندگی شرکت تراکتورسازی در جمهوری آذربایجان را از دیگر توافق‌های این سفر اعلام و بر پیگیری تحقق این توافق‌ها از سوی هر دو طرف تأکید کرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی تبریز و پیوندهای دینی و فرهنگی آن با جمهوری آذربایجان، ابراز امیدواری کرد با همکاری و پیگیری سفیر این کشور در تهران، ارتباط بین فعالان اقتصادی دو کشور تقویت و زمینه برای شکوفایی ظرفیت‌های فراوان همکاری دوجانبه فراهم شود.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …