جنگ اوکراین؛ سرآغاز تغییرات ژئوپلتیک ؟

سناریوی افغانستان این بار در اوکراین تکرار می شود

جنگ روسیه و اوکراین اکنون وارد سومین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

ایرنا- روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

روسیه در جلسه رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه محکومیت «حملات به اوکراین» را وتو کرد.

۱۱ کشور به پیش نویس قطعنامه رای مثبت و چهار کشور از جمله چین، هند و امارات رای ممتنع دادند و روسیه که دارای حق وتو است به این پیش نویس رای منفی داده است.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین بامداد امروز (شنبه) با انتشار پیامی اعلام کرد که نیروهای روسیه سعی خواهند کرد قبل از طلوع آفتاب شهر کی‌یف پایتخت این کشور را تصرف کنند.

رئیس جمهور اوکراین به مردم این کشور هشدار داد که نیروهای روسیه سعی خواهند کرد وارد کی‌یف شوند.

زلنسکی با انتشار یک ویدئو از خود اعلام کرد که وی در کی‌یف حضور دارد و قصد ندارد این شهر را ترک کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل و شکست قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه درباره اوکراین با وتوی مسکو گفت: باید به صلح فرصت و شانس دیگری بدهیم.

آنتونیو گوترش افزود: سازمان ملل برگرفته از جنگ برای پایان دادن به جنگ است. این هدف امروز محقق نشد. اما نباید تسلیم و  ناامید شویم. باید به صلح یک فرصت و شانس دیگر دهیم.

نخست وزیر کانادا اعلام کرد که مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه را وضع می‌کند که شامل تحریم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر خارجه و رئیس ستاد مشترک این کشور می‌شود.

جاستین ترودو گفت: اتاوا سومین مجموعه تحریم‌های شدید و هماهنگ شده را اعلام می‌کند. اول ما علیه ولادیمیر پوتین و معماران جنگ بی‌رحمانه علیه اوکراین، رئیس ستاد مشترک و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه تحریم وضع می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، من حمایت کانادا از مسدود کردن دسترسی روسیه به سیستم پرداختی سوئیفت که بخش مهم سیستم بانکی جهانی است را اعلام می‌کنم.

سفیر اوکراین در آمریکا گفت: حملات روسیه به اوکراین وحشیانه‌تر بود، اما نیروهای این کشور طبق برنامه پیشروی نکردند.

اوکسانا مارکارووا افزود: دشمن به وضوح از مقابله نیروهای مسلح و داوطلبان برای حفظ تمامیت کشورمان غافلگیر شده است.

مارکارووا تصریح کرد: مقامات اوکراینی در حال جمع آوری شواهدی از جنایت مقامات روسیه برای ارائه به دادگاه‌های بین‌المللی هستند.

سفیر اوکراین در مورد نیروگاه چرنوبیل که نیروهای روسیه تصرف کردند، گفت: مسئولیت آن اکنون برعهده روسیه است زیرا مقررات سختگیرانه برای این نیروگاه رعایت نمی‌شود.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین یک فروند هواپیمای ترابری ایلوشین۷۶ ارتش روسیه را بر فراز منطقه واسیلکوف در نزدیکی شمال غرب کی‌یف سرنگون کرده‌اند.

این ستاد نوشت: نیروهای ما یک فروند ایلوشین۷۶ ارتش روسیه که حامل چتربازان نیروهای هوابرد روسیه بود را بر فراز منطقه واسیلکوف سرنگون کردند. این انتقام لوگانسک در سال ۲۰۱۴ است.

خبرهای تائید نشده حاکی از حضور ۱۴۵ نیروی نظامی روسیه در این هواپیما است.

همچنین ارتش اوکراین اعلام کرد که یک بالگرد و یک جنگنده سوخو-۲۵ روسیه را در دونباس سرنگون کرده است.

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت:  واضح می‌گویم، ما کمک‌های امنیتی بیشتری به اوکراین خواهیم کرد. این کار را انجام خواهیم داد. نحوه انجام این کار هنوز در حال بررسی است. حریم هوایی اوکراین از دسترس خارج شده است.”

وزارت خزانه‌داری آمریکا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور، سرگئی لاوروف وزیرخارجه را تحریم کرد. آمریکا رگئی شایگو  وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه را تحریم کرد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چند روزه درباره پیش نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود را وتو کرد.

این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است. در رای گیری انجام شده، ۱۱عضو از ۱۵ عضو دائم و غیر دائم شورای امنیت رای موافق، یک کشور (روسیه) رای مخالف و سه کشور شامل چین، هند و امارات ممتنع دادند. این قطعنامه به دلیل رای مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید.

سخنگوی دولت اوکراین گفت: کی‌یف آماده است تا درباره آتش بس و صلح گفت وگو کند”

سخنگوی ولودیمیر افزود: اوکراین و روسیه در حال گفت وگو درباره مکان و زمان مذاکره با یکدیگر هستند.

بعد از اتحادیه اروپا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که لندن به‌زودی تحریم‌های شخصی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعمال خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس گفت: دولت لندن شخصاً رهبران روسیه را به دلیل مأموریت بدخواهانه آنها برای براندازی نظم نوین  پس از جنگ سرد تحریم خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس افزود، جهان باید مطمئن شود که رئیس جمهور پوتین در این اقدام تجاوزکارانه شکست خواهد خورد، پس از این اقدام امکان عادی سازی روابط با روسیه وجود ندارد.

جانسون به ناتو هشدار داد که جاه طلبی‌های رئیس جمهور روسیه ممکن است در اوکراین متوقف نشود و این یک بحران یورو-آتلانتیک با عواقب جهانی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های اوکراینی مدعی شد که تاکنون بیش از یک هزار نیروی روسیه در این کشور کشته شده‌اند. روسیه هنوز آماری از تلفات نیروهای خود منتشر نکرده است.

از سوی دیگر سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون ۲۵ غیر نظامی در اوکراین کشته و ۱۰۲ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری اعلام کرد برای کمک به ده‌ها هزار پناهجویان اوکراینی که پس از حمله روسیه آواره شده‌اند، بیش از یک میلیارد دلار کمک نیاز است.

وی افزود: ما برای کمک رسانی به پول نیاز داریم و باید از آن به صورت امن استفاده کنیم. بدون شک به تاثیر تحریم‌ها بر عملیات‌های خود توجه می‌کنیم.

گریفیتس اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل در اوکراین به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد و عملیات‌های خود را در این کشور گسترش خواهند داد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد دیپلماسی ما را ملزم می کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم. دیپلماسی ما را ملزم می کند تا با کشورهای مختلف حتی اگر با آنها اختلافات قوی داشته باشیم تعامل کنیم. ما به صراحت  نقض حقوق بشر از سوی چین را محکوم کرده ایم اما با آنها در زمینه های دیگر همکاری کرده ایم.

وی تصریح کرد: ما با روسیه به عنوان بخشی از گروه ۱+۵ برای پیشرفت در توافق هسته ای ایران همکاری داریم. هیچ شکی نیست که دستیابی به این توافق جهان را امن تر می کند. بنابراین دیپلماسی به معنی تعامل با کشورهای مختلف است حتی با آنهایی که اختلافات قوی دارید.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های غرب در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه اوکراین، نشانه ناتوانی غرب است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشنهاد روسیه برای مذاکره با اوکراین را دیپلماسی غیر واقعی و تهدید با اسلحه خواند و گفت: اگر روسیه در مورد دیپلماسی جدی است، باید بمباران اوکراین را متوقف کند.

وی تصریح کرد: واشنگتن هیچ نشانه ای از کاهش تنش ها از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ندیده است.

جرالد دارونین وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، وزیران کشور ۲۷ کشور اتحادیه اروپا این هفته در مورد وضعیت اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار خواهند کرد.

دارونین نوشت: جلسه فوق‌العاده شورای وزیران کشور ۲۷ کشور در آخر این هفته برگزار خواهد شد تا در مورد پاسخ‌های مشخصی که باید به وضعیت اوکراین داده شود، بحث و گفت وگو صورت گیرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با یادآوری اینکه در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو مسکو پاسخ می‌دهد، گفت: لاوروف روزهای ۲۸ ماه فوریه و اول ماه مارس (۹ و ۱۰ اسفند ماه)  به ژنو سفر می‌کند و در بخش سطح عالی ۴۹ مین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت و در کنفرانس خلع سلاح نیز سخنرانی خواهد کرد.

به گفته زاخارووا، دیدار لاوروف با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و چندین دیدار دوجانبه وی با همتایان از کشورهای دیگر برنامه ریزی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: مسکو به تحریم‌های جدید غرب علیه این کشور از جمله تحریم‌های وضع شده در مورد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پاسخ می‌دهد.

وی افزود: به تحریم‌ها همانند گذشته پاسخ می‌دهیم و هر نوع که لازم بدانیم اقدام می کنیم و به توجیه اقدام‌ها و توضیح اعمال خود نخواهیم پرداخت و آن را ضروری نمی‌دانیم.

وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با سفیر ایران در کی‌یف ضرورت ارائه خدمات ۲۴ ساعته سفارت ایران در اوکراین را مورد تاکید قرار داد. امیر عبداللهیان،از ایرانیان مقیم اوکراین خواسته طبق دستورالعمل‌های صادره سفارت ایران در اوکراین، برای اقامت خود در امکان امن یا بازگشت به ایران اقدام کنند.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …