مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده نباید مورد غفلت قرار بگیرند

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اجرای پروژه های طرح نهضت ملی در استان، گفت: ضروری است موضوع تامین زیرساخت های لازم از جمله آب، برق و گاز همزمان با اجرای واحدها، مورد توجه جدی مسئولان مربوطه قرار گیرد.
ایرنا- عابدین خرّم در جلسه شورای مسکن استان اظهار داشت: در شهر جدید سهند بیش از ۱۴ هزار واحد مسکن در حال ساخت است ولی حدود پنج هزار پرونده به بانک معرفی و بیش از سه هزار واحد مشمول دریافت تسهیلات بانک مسکن شده است.
وی افزود: ضروری است طی یک ماه آینده بیش از شش هزار پرونده دیگر تعیین تکلیف و به بانک مسکن جهت دریافت تسهیلات توسط شرکت عمران سهند معرفی شود.
خرّم گفت: اقدامات اقناعی لازم جهت تشویق مردم به حضور در طرح نهضت ملی مسکن و واریز آورده های اولیه باید انجام شود.
وی همچنین بر تامین زمین برای ۱۲ هزار واحد مسکن ملی در شهر جدید شهریار تاکید کرد و افزود: باید سعی کنیم مشکلات موجود را رفع کنیم و موضوع تامین آب این مساکن در شهرهای جدید
شهریار و سهند نیز باید پیگیری و اجرا شود.
خرّم از نظام مهندسی استان خواست در ساخت مساکن نهضت ملی علاوه بر توجه جدی به موضوع مقاوم سازی به زیباسازی مساکن نیز توجه کنند تا از بی روحی و سردی پروژه ها کاسته شود.
وی همچنین به موضوع بافت فرسوده و حاشیه نشینی تبریز اشاره کرد و گفت: نیابد از توجه به این دو بحث بسیار حیاتی غفلت کنیم و باید نسبت به ساخت هر چه سریعتر مساکنی که در آستانه خطر قرار دارند اقدام شود.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه سرمایه گذار برای ساخت مساکن جایگزین این بافت وجود دارد، گفت: اگر در اجرای این پروژه ها تعلل ایجاد شود سرمایه گذار منتظر نمی ماند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: تنها هشت درصد از واجدین شرایط طرح نهضت ملی مسکن در استان آورده خود را واریز کرده اند.
جواد رحمتی افزود: اختیارات لازم برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به استانداران و شورای مسکن استان تفویض شده و نباید در این پروژه ها تعلل و تردید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به استقبال صورت گرفته از سوی مردم برای ثبت نام مسکن در شهر جدید شهریار تا سقف ۲۵ هزار واحد مسکن در این شهر احداث و مازاد تقاضا به شرکت عمران شهر جدید سهند محول می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه از ثبت نام ۱۹۱ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۲ هزار و ۱۱۵ نفر حائزین شرایط و ۱۲ هزار و ۳۶۱ نفر متقاضیان تائید نهایی شده هستند؛ چهار هزار و ۳۳۱ نفر افتتاح حساب و یک هزار و ۱۳۱ نفر اقدام به واریز وجه کرده‌اند.
ابوالقاسم سلطانی افزود: در شهر تبریز ۱۲۱ هزار و ۴۸۳ نفر در طرح نهضت ملی مسکل ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۲ هزار و ۲۶۱ نفر حائزین شرایط و چهار هزار و ۶۸ نفر تائید نهایی هستند؛ دو هزار و ۵۴۹ نفر افتتاح حساب و ۷۱۴ نفر نیز به واریز وجه اقدام کرده‌اند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز در این جلسه گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های اعلام شده در شهر جدید سهند تعداد ۴۸ هزار واحد مسکن ملی باید احداث شود و تعهد احداث در سال اول ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد می باشد که تا کنون برای ۱۴ هزار واحد تامین زمین و تعیین پیمانکار صورت گرفته است.
عباس مصطفوی افزود: تعداد ۶۰۰ تا ۷۰۰ واحد نیز به شکل خودمالکی عملیاتی شده؛ در واقع فراتر از تعهدات عمل کرده‌ایم و در شهر جدید سهند مشکلی در سال اول وجود ندارد.
در این جلسه مسائل و مشکلات تامین آب شرب مورد نیاز پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند نیز بررسی شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …