اجلاس روسای دانشگا ههای سراسر کشور در تبریز

تبریز- خبرنگار مهدآزادی: اولین اجلاس رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور از روز گذشته به مدت سه روز به میزبانی دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در جمع رؤسای دانشگاه های سراسر کشور اظهار داشت:  دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته و دارای اهمیت والایی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم رعایت شاخصه‌های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های کشور  را ضروری دانسته و تاکید کرد: دانشگاه ها باید در راستای ارزش های اسلامی و دینی قدم بردارند و دانشجویان متدین، متعهد و متخصص پرورش دهند.

امام جمعه تبریز در ادامه، دانشگاه ها را متشکل از شش عنصر اصلی مدیریت، سیستم آموزشی، محتوای آموزشی، فضای آموزشی، اساتید و دانشجویان بیان نمود و افزود: استقرار مدیریت اسلامی در دانشگاه ها اصلی ترین عنصر بوده و در اولویت قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: دانشگاه آرمانی از منظر رهبر معظم انقلاب عاری از رکود و خمودگی است و سه ویژگی نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی را داراست و دانشجویان به دور از سیاسی بازی باید نسبت به مسایل سیاسی آگاهی و بصیرت داشته باشند.

روح‌اله متفکرآزاد نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس از تصویب قانون جدید و مشوق کم نظیر برای نزدیکی و همکاری دانشگاه و صنعت خبر داد.

وی گفت: قانونی که مجلس در جهت جهش تولید به تصویب رسانده، راه حل اساسی برای دغدغه های مهم دانشگاه‌ها و  واحدهای صنعتی است و بر اساس این قانون هزینه های تحقیق و توسعه صنایع و همچنین قراردادهایی که واحدهای صنعتی با دانشگاه ها منعقد می کنند به عنوان اعتبارات مالیاتی واحدهای تولیدی منظور و محاسبه می گردد و حتی قابل انتقال به سنوات آتی نیز می باشد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این اجلاس خطاب به رؤسای دانشگاه ها گفت: نگاه به دانشمندان و رؤسای دانشگاه ها از نوع سرمایه نمادین است که همین امر موجب افزایش مسئولیت اجتماعی و دینی این گروه شده است و مهمترین انتظاری که  از شما می رود  امانتداری شایسته در قبال فرزندان و جگرگوشه های مردم ایران است که به شما سپرده شده‌اند.

وی تاکید کرد: ظرفیت منحصربفردی در زمینه تحصیلات عالی فرزندان در کشور ما وجود دارد و باید قدر این ظرفیت را بدانیم و برای بهره مندی از این ظرفیت ویژه، رؤسای دانشگاه ها برنامه های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت و اهداف روشن برای دانشگاه خود تبیین کرده و به تصویب هیئت امنای دانشگاه برسانند زیرا دانایی با برنامه ریزی تحقق پیدا می کند.

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: تبریز همواره دیار عالمان و دانشمندان برجسته همانند مولانا، علامه جعفری، علامه قاضی طباطبایی، شهید محراب آیت‌ا… مدنی و پروفسور هشترودی بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: دانشگاه تبریز مهد ۲۲ شهید دانشجو در بمباران جنگ تحمیلی و شهیدان باکری، پورشریفی و کسایی است و دانشجویان باید مفاخر و دانشمندان نامی پیشین و معاصر را الگوی خود قرار دهند و سختی راه علم اندوزی و جهاد در مسیر توسعه و آرمان ‌های کشور را تحمل کنند تا شاهد باکری‌ها و هشترودی‌ها در کشور باشیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به نامگذاری سال “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرینی” کار بزرگ تدوین سند اقتصاد دانش بنیان در استان انجام شد که تکمیل اکوسیستم فناوری و کارخانه نوآوری استان، فعال سازی منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، تعریف پهنه نوآوری در تبریز و شهرک‌های صنعتی اطراف آن، گسترش پارک علم و فناوری در تبریز، مراغه، مرند و میانه، راه اندازی هاب و شتاب دهنده صادراتی و ایجاد خانه نوآوری در کشورهای آذربایجان و ارمنستان بخشی از شاخصه‌های این سند می‌باشد.

صفر نصراله زاده رئیس دانشگاه تبریز میزبان اجلاس روسای دانشگا‌ه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار داشت: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران قدیمیترین دانشگاه ایران بوده و در میان دانشگاههای جامع و برتر کشور افتخارآفرینی می کند.

نصراله زاده گفت: برنامه راهبردی دانشگاه تبریز با استناد به اسناد بالادستی پس از تائید به دستور هیئت امنای دانشگاه، مبنای پیشرفت و توسعه در کلیه سطوح مدیریتی دانشگاه قرار گرفته است.

وی افزود: ایجاد کریدور شمال و توسعه همکاری علمی با کشورهای حوزه قفقاز در برنامه های دانشگاه تبریز بوده و با دانشگاه های عراق و ترکیه هم تفاهمنامههای متعدد منعقد گردیده است.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به ایجاد زیرساختها و هماهنگیها در زمینه گسترش مراکز رشد و تولید محصولات فناور در دانشگاه از ایجاد پردیس نوآوری و فناوری دانشگاه تبریز خبر داد.

 

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …