۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آذربایجان شرقی

رئیس جمهور گفت: در یک اقدام بزرگ شرکت‌های بزرگ و پیشتاز اقتصاد برای اولین بار در کشور کنار هم قرار گرفتند و قرار شد ۱۷ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

تسنیم- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه سفرهای دولت به استان‌ها یک حضور کاری است و قبل از حضور ما نیازمندی‌های هر استان بررسی و اولویت‌سنجی می‌شود، اظهار داشت: تکمیل همه پروژه‌های نیمه تمام در کشور کاری ده‌ها ساله است.

رئیس جمهور با اشاره به درخواست‌های مطرح شده در طول این سفر درباره دغدغه‌های مربوط به استان اظهار داشت: دولت باید بر اساس اولویت‌ها حرکت کند، چرا که بودجه‌ها و اعتبارات کفاف تامین همه نیازها را نمی‌دهد. لذا پیش از هر سفر استانی بررسی‌های جامعی از نیازها و اولویت‌های استان صورت می‌گیرد و دستگاه‌های مسئول برای اجرا و برآورد هزینه‌ها و محل تامین آنها نیز تعیین می‌شوند.

وی با بیان اینکه مسائل استان و برنامه‌های دولت برای رسیدگی به این مسائل در جلسه شورای اداری نه صرفا برای استحضار بلکه جهت اقدام مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: این مباحث در این جمع مطرح می‌شود تا مدیران استان با جدیتی در خور اقدام انقلابی و در سطح انتظارات مردم نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: سفر دولت به استان‌ها برای آن است که گره‌ها و مشکلات استان رفع شوند. رهبر معظم انقلاب در این سال‌ها مرتب بر تولید تاکید دارند لذا باید تلاش کنیم مشکلات پیش روی رونق تولید رفع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه همه از کارآفرینان، سرمایه‌گذار، کارگران، دستگاه‌های اداری و دیگران باید همت کنند تا تولید افزایش پیدا کند، گفت:‌ رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌گذاری است. در یک اقدام بزرگ شرکت‌های بزرگ و پیشتاز اقتصاد برای اولین بار در کشور کنار هم قرار گرفتند و قرار شد ۱۷ میلیارد دلار در کشور سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس جمهور مرحله بعدی در روند افزایش سرمایه‌گذاری را سرمایه‌گذاری بانک‌ها عنوان کرد و افزود: اگر نقدینگی به طرف تولید نرود، تبدیل به سیل بنیان‌افکن می‌شود که هر کجا برود کار را خراب می‌کند. لذا بانک‌ها کنار هم قرار گرفتند و کار بزرگی توسط بانک‌ها در حال صورت گرفتن است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بخش سوم موثر در افزایش سرمایه‌گذاری را بخش خصوصی دانست و اظهار داشت: بدون آمدن بخش خصوصی در میدان کار انجام نمی‌گیرد. هر کاری به مردم واگذار شد نتیجه‌بخش بود. بخش خصوصی باید به میدان بیاید که این با صحبت و سخنرانی و بخشنامه شدنی نیست.

رئیس جمهور تصریح کرد: بخش خصوصی باید در سرمایه‌گذاری و سود آن احساس امنیت کند. بخش خصوصی دنبال این است که سود حلال، طیب و طاهر ببرد لذا باید به او میدان کار داد. باید همه زمینه‌ها را برای فعال شدن بخش خصوصی مهیا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد:‌ باید شرایط کسی که قرار است بخشی از دارایی ملت به او واگذار شود، از لحاظ برخورداری از صلاحیت و اهلیت، سهم آورده بخش خصوصی و انگیزه خرید یک مثلا کارخانه احراز شود، تا پس از واگذاری مشکل پیش نیامده و کارخانه تعطیل نشود. همچنین واگذاری‌ها باید به بخش خصوصی واقعی باشد نه اینکه از این دست دولت به آن دست دولت یا اینکه از این بخش دولت به بخش عمومی واگذار شود. دولت و مجموعه بخش دولتی باید اقتصاد را به بخش خصوصی واقعی واگذار کرده و خود نقش هدایت، حمایت و نظارت داشته باشد.

وی بخش بعدی برای جذب سرمایه‌گذاری را سرمایه‌گذاران خارجی دانست و افزود: باید سرمایه‌های خارجی به خصوص به سوی کارهای بزرگ در کشور جذب شود و در این عرصه همکاران دولت به ویژه در بخش انرژی و راه و راه‌آهن توانستند گام‌های خوبی بردارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر دنبال رشد اقتصادی هستیم باید سرمایه جذب کنیم، اظهار داشت: اگر موفق به جذب سرمایه‌گذاری نشویم، اصلاحات اقتصادی دولت نیز به رشد اقتصادی منتج نمی‌شود و صرفا زحمت اینها برای مردم می‌ماند که نمی‌خواهیم اینطور شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گام بعدی را افزایش بهره‌وری دانست که باید به دست مدیران دولتی تحقق یابد و تصریح کرد: همه فرآیندها باید با هدف ارتقای بهره‌وری مورد بازنگری قرار گیرند. به عنوان مثال فرآیند ترخیص کالا در گمرکات و از جمله گمرک جلفا باید تسهیل و تسریع شود. طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا کارآفرینان، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی را خسته و بی‌انگیزه می‌کند.

رئیس جمهور گام اول در بازنگری روندها و فرآیندها را برخورداری از روحیه تحولی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر تحول از درون افراد نجوشد، با بخشنامه و آئین‌ناهم اتفاقی نمی‌افتد. تاکید بر صفت انقلابی که مدنظر مقام معظم رهبری نیز هست، یعنی همین که نگاه تحولی در درون افراد بجوشد. امروز این جوشش درونی مورد انتظار مردم است و مدیران دولتی افرادی را که از این روحیه برخوردار نیستند، در مناصب مدیریتی و مهم قرار ندهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: گرفتار شدن به دست سیستم اداری همان چیزی است که مردم را در مناطق مختلف رنج می‌دهد، مردم می‌خواهند کار با سرعت انجام گیرد.

رئیس جمهور افزود:‌ اینگونه نباشد که مدیران برای کارهای استان، معطل تهران بمانند. از ظرفیت‌های استان به ویژه ظرفیت‌های مدیریتی و نیروی انسانی کارآمد نهایت بهره را ببرید، چرا که سهم مدیران در انجام کارها سهم بالا و قابل توجهی است.

رئیس جمهور گفت: دولت مردمی به دنبال پیشبرد کارهاست و برای ما مهم نیست کارهایی که انجام می‌شود به نام چه کسی تمام شود. یقین داریم وقتی کار با اخلاص باشد خدا گره‌ها و موانع را برطرف می‌کند. از همه کارگزاران دولت می‌خواهم که نگاهشان به کارها همین‌طور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه با اجرای مصوبات سفر باید یک گارگاه عظیم عمرانی در آذربایجان شرقی به راه بیفتد، افزود: کار باید به شکلی دنبال شود که مردم احساس کنند تحولی در حال رخ دادن است. ظرفیت‌های بسیار زیادی در استان برای ایجاد اشتغال و رونق تولید وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور به برخی طرح‌های نیمه تمام از جمله راه‌آهن تبریز- میانه اشاره کرد و اظهار داشت: طرح‌های نیمه تمام هم باعث نارضایتی مردم، هم باعث فرسودگی بخش‌های اجرا شده و هم ضایع شدن هزینه‌های انجام شده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به رونمایی از سند نقشه فرهنگی آذربایجان شرقی اشاره و تصریح کرد: هویت آذربایجان شرقی،‌ هویتی فرهنگی است و این سند باید با همکاری دانشگاه‌های بزرگ و حوزه علمیه باسابقه استان اجرایی شود.

رئیس جمهور به ضرورت گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به تبدیل دانش و دانایی به توانایی منجر شود، اگر نه صرف افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلی را حل نمی‌کند. ضمیمه کردن دانایی به توانایی است که می‌تواند بخش‌های مختلف اقتصاد و اشتغال و تولید ما را رونق ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه باید در تامین کالاهای اساسی به توان داخلی متکی باشیم، گفت: یکی از استان‌هایی که می‌تواند در استقلال تامین کالاهای اساسی کشور مؤثر باشد، آذربایجان شرقی است. ظرف چند سال آینده باید در تامین کالاهای اساسی مستقل شویم. همه مدیران باید محور توجه خود را بر بکارگیری دانش و دانایی در ارتقای توانمند‌ی‌های تولیدی کشور قرار دهند و این هم از آن نکاتی است که با بخشنامه محقق نمی‌شود.

رئیس جمهور فقر را محصول بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی و بی‌عدالتی در تقسیم امکانات دانست و افزود: باید تلاش کنیم امکانات با عدالت تقسیم و فقر ریشه کن شود. این مسئولیت همه دستگاه‌های مختلف است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان اظهار داشت: گر ما مسئولان خدمت خالصانه بکنیم، همه مسایل حل خواهد شد.

همچنین معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی از اختصاص ۴۰هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات به آذربایجان شرقی در سفر استانی رئیس جمهور خبر داد.

محمد کلامی اظهار داشت: دستاوردهای ارزشمندی که در سفر استانی ریاست جمهوری اتفاق افتاد نتیجه همدلی و وحدت گفتمانی تمام مردمان آذربایجان شرقی بود.

همچنین رئیس جمهور در معدن مس سونگون حضور یافت و دستور تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با حضور در جمع کارگران معدن مس سونگون ورزقان بزرگترین معدن شمال غرب کشور در جریان مشکلات این معدن و مطالبات کارگران قرار گرفت.

وی همچنین با حضور در کارخانه تولید مس سونگون از روند استخراج و تولید این محصول معدنی بازدید و دستور تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد.

همچنین همزمان با حضور رئیس جمهور در معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان افزایش تولید کنستانتره مس سونگون کلید خورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چاپ هفت جلد دیگر از آثار استاد « محمد حسین کریمی مراغه ای» مورد حمایت قرار می‌گیرد.

محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با محمدحسین کریمی مراغه‌ای اظهار داشت: برای حمایت از چاپ آثار جدید این شاعر فرهیخته، حمایت ویژه از جمله سهمیه کاغذ و تسهیلات در نظر گرفته می شود.

استاد کریمی نیز در این دیدار به بیان خاطره نخستین دیدارش با رهبری پرداخت و بخشی از اشعار طنز خود را سرود.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در راستای حمایت از فرهنگ و آموزه های اسلامی، از فعالیت های مراکز قرآنی در سطح کشور حمایت می شود.

اسماعیلی در حاشیه بازدید از موسسه قرآنی «هدایت» شهرستان مراغه اظهار داشت: فعالیت مراکز قرآنی زمینه ایجاد نورانیت و بهره مندی جامعه از مواهب الهی را فراهم می‌کند و بر همین اساس باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برای مساعدت در زمینه توسعه واحد سمعی بصری موسسه قرآنی «هدایت» مراغه ابراز امیدواری کرد و افزود: فعالیت موسسه های قرآنی چراغ هدایت را در جای جای کشور روشن خواهد کرد.

از سوی دیگر وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخت بشیر صلح را نماد هنر و تفکر صلح‌جوی مردم ایران عنوان کرد.

سید عزت‌الله ضرغامی در آیین افتتاح موزه هنر مکتب تبریز، از اثر حجمی «درخت بشیر صلح» رونمایی کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در جریان افتتاح موزه از اثر حجمی خارق‌العاده استاد علی قنبری با عنوان «بشیر صلح» رونمایی کردیم که در نوع خود بینظیر و حاصل زحمت‌های یک دهه‌ای این هنرمند ارزنده است.

وی ادامه داد: این اثر به‌صورت سمبلیک ادیان و کتب دینی را به صورت هنر منبت نشان می دهد و وحدت آن‌ها را به نمایش گذاشته است.این اثر نماد زندگی صلح آمیز است، به نظر من کسانی که بر طبل ایران هراسی می کوبند، بدانند که صلح در تفکر، نگاه و بین مردم و هنرمندان ما نهادینه شده و این اثر به تنهایی نمایانگر تفکر ایرانی است.»

ضرغامی اظهار داشت: آماده ایم که این اثر را به عنوان یکی از آثار صلح جهانی در سازمان ملل به نمایش بگذاری،م به همین دلیل در اسرع وقت این موضوع را در دولت مطرح خواهم کرد.»

وزیر کشور نیز با تاکید بر رسیدگی فوری به مطالبه های مردم حاشیه نشین گفت: اصلاح بافت فرسوده شهری نیازمند راهکار اساسی است.

احمد وحیدی در بازدید از محلات حاشیه نشین و آرامستان ستارخان تبریز افزود: رسیدگی فوری به مطالبات مردم حاشیه نشین ضروری بوده و باید در این زمینه بررسی و اقدام لازم به عمل بیاید.

وی با اشاره به اینکه جابجایی شهروندان از مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده برای جلوگیری از خطرات احتمالی ناشی از بلایای طبیعی ضروری است، اظهار کرد: این موضوع یکی از مطالبات مهم از شهرداری ها بوده ولی شهرداری ها نیز به لحاظ مالی با کمبود اعتبار مواجه بوده و دستشان بسته است.

وحیدی، با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده به معضلی برای شهرداری ها تبدیل شده است، ادامه داد: نسبت به سندهای مالکیت در مناطق حاشیه نشین نیز باید فکری شود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …